Józsa Mara : Csak pozitívan! – 1/4

Kétfelvonásos abszurd *

 

Első felvonás

 

Színhely: Egy televízió hírszerkesztői szobája két íróasztallal, az egyik oldalán Belföldi hírek, a másikén Nemzetközi hírek tábla, az asztalokon számítógépek, tőlük kicsit elkülönülve egy harmadik asztalon a fax, oldalt italautomata, a nézőtérrel szembeni falon egy hatalmas kivetítő. Az asztalok mellett polc könyvekkel, újságokkal, virágokkal, sok aprósággal. Egyik fal mentén egy ajtó is van, a képzeletbeli ablak a nézőtér.

 

Szereplők:

Yvette – takarítónő, 40–es évei elején

Edit – bemondónő, 40–es évei elején

Tibor – a belföldi hírek szerkesztője, 50–es évei elején

Péter – a külföldi hírek szerkesztője, 20–as évei végén

Emese – gyakornoklány, 20 év körüli

Főnök – jó 30–as Miniszterelnök Riporter

 

A függöny széthúzása előtt:

Edit hangja: „Legfeljebb 20%–nyi lehet a nagy kereskedelmi tévék és rádiók reggeli és esti hírműsoraiban a bűnügyi hírek aránya. A médiatörvény tervezetéhez érkezett és elfogadott módosító javaslat indoklása szerint az ilyen hírek túlsúlya „depresszív, félelemkeltő és negatív hatással bír”. A Ház 298 igen szavazattal, 56 nem ellenében, egy tartózkodás mellett hagyta jóvá hétfőn a javaslatot – adta hírül az MTI.

Kedves nézőink! Mai utolsó hír–összefoglalónkat látták. Nyugodalmas jó éjszakát kívánok!”

 

Most nyílik a függöny.

A szerkesztői szobában csak vészfények vannak, ettől a megvilágítástól sejtelmes az egész. (Kintről álmos dudorászást, éneklést hallunk felváltva: „Két személyre főzz tehát teát… la–la–la… Két személyre…”

Bevágódik az ajtó, s egy takarító–kocsi jelenik meg, valaki ide–oda centizgeti, hogy beférjen vele.)

Yvette (jelenik meg a kocsi mögött, el–elakadva énekel. Betolja középrészre az állványt, felkapcsolja a villanyt, körbenéz a szobában, ásít. Nagyon csinos, fehér csipkegalléros farmerruhában van, derekán fehér öv, könnyő fehér vászoncipőt visel, haja rendezett, frissen fésült, lakkozott, arcán diszkrét smink – takarítónői mivoltára csak a majdnem könyékig érő ormótlan gumikesztyű utal. Szórakozottan énekelget.) Két személyre főzz tehát teát…(Az automatához megy, pénzt dob be…) Két személyre főzz tehát… la–la–la… De jó forró vagy! (Nekidől az automatának, kortyolja az italt, majd a szemetesbe dobja a poharat.) Kellene valami pörgős nóta, hogy el ne aludjak!… A gazda rétre megy, a gazda rétre megy, ki a, ki a, ki a rétre megy…( a dal ritmusára, de mintha alva járna, úgy végzi a teendőit: kiüríti a szemetes kosarakat, letörli az asztalokat stb.)

(Nyílik az ajtó, Tibor lép be, álmosan hunyorog a fényben.)

Tibor (elmegy Yvette mellett, rá se néz) Jó reggelt!

Yvette Magának jót! (néz rá) Amúgy hogy van, Tiboromő

Tibor (elindul a fax felé) Az nagyban függ attól, hogy milyen híreket találok. (Egy ölnyi papírt emel fel a géptől, két kupacba rendezgeti, az egyiket leteszi a másik asztalhoz, a maradékkal a saját asztalához ül.) És kegyedő

Yvette Pompásan, mint mindig!

Tibor Magának sosincs rossz kedve?!

Yvette Már hogyne lenne! Csak lefátyolozom… Mosollyal, énekléssel…

Tibor Ehhez nekem még túl korán van…

Yvette Na, mi újságő Kaptunk valami jó hírtő

Tibor (nagy sóhajjal) Nem nagyon! Csupa elütötte, leszúrta, kigyulladt,

Yvette (közelebb lép, odahajol, szinte súgja) Én otthon nem is hallgatok híreket. Elég mérget szedek itt össze!

Tibor Mérgető

Yvette Minden negatív hatás méreg a léleknek.

Tibor (ajak biggyesztve) Ó! Miket tud maga!

Yvette Látom, nem kenyere az ezotéria!

Tibor Nem mondhatnám…

Yvette Pedig hihetne benne! Próbálja ki! A mosoly napfény, a napfény maga az élet!

Tibor Jaj, ne!

Yvette Tudom, ehhez túl korán van.

Tibor Nekem most még mindenhez!

Yvette Se korán, se későn nincs soha semmihez!

Tibor Ha maga mondja!

Yvette Nagyon csodálkozna, ha néha kinézne az ablakon!

Tibor Akkor mit látnék? Hogy éppen felkel a nap?

Yvette Éppenséggel az is megérné, de nem arra céloztam.

Tibor Kíváncsivá tesz! (Az ablakhoz megy.) Nos?!

Yvette Mármint ablakra! Nem innen kellene kinéznie, hanem az elefántcsonttoronyból.

Tibor Mit nem hallok!

Yvette Akkor látna csak meglepő dolgokat!

Tibor (elveszti a türelmét) Yvettke, sokáig szöszmötöl még itt?

Yvette Majdnem készen vagyok, már csak egy pici türelmét kérem, szerkesztő úr!

Tibor Jól van, csak csinálja nyugodtan!

Yvette  A gazda rétre megy, a gazda…(serényebben dolgozik, a dalt felgyorsítja kissé)

Tibor (egy ideig elkínzott arccal csendben figyeli) Yvette, ha szépen kérem, abbahagyja?

Yvette Mit?

Tibor Ezt a dalocskát.

Yvette Akkor mit énekeljek?

Tibor Leginkább semmit!

Yvette De nekem úgy könnyebben megy a munka.

Tibor Nekem meg nem!

Yvette Tudom, tudom, a magáé a fontosabb!

Tibor Azt én nem mondtam. De képtelenség úgy koncentrálni, hogy közben ez a gazda állandóan itt mászkál…

Yvette Hogy–hogy itt? A rétre megy! Ám, ha ez zavarja, van megoldás.

Tibor Köszönöm, hogy megértett.

Yvette (nagy levegőt vesz) Un éléphant, ca trompe, ca trompe, un éléphant, ca trompe énormememt. …

Tibor (eldobja a tollat) Ez nem igaz!

Yvette (félreértelmezi, és hangosabba énekel) La peinture a l’huile, C’est bien difficile, mais c’est bien plus beau,

Tibor (zsebre dugott kézzel köröz Yvette körül, időnként megáll, szuggerálja) Halkabban, halkabban!

Yvette (egyre halkabb, majd már csak tátog) Que la peinture a l’eau, Deux éléphhants, ca trompe, ca

Tibor (elégedetten a helyére megy) Így jó lesz…

Yvette (rövidesen duzzogva összepakol) Isten vele!

Tibor (éppen csak felnéz) Viszlát, Editke!

Yvette (megáll, nézi merőn, aztán kitolja a takarító felszerelést) Editke?! Na, ja!

(Tibor a munkája fölé hajol.)

Péter (robban be) Helló! (kezet ráznak) Mi van, te itt aludtál?

Tibor Jó reggelt! Majdnem!

Péter Mi újság a hazai tájakon?

Tibor Nem sok jó! Az egy főre eső rossz hírek százalékos aránya napról–napra nő.

Péter (röhög) Majd adok kölcsön valami jót, globálisan nem változik az arány.

Tibor Néha tényleg iszonyatos vágyat érzek, hogy írjak egy–két jó hírt!

Péter Kávéő

Tibor Kösz, már van bennem!

(Elegáns nő jön be.)

 Edit Jó reggelt, fiúkák! (Péterhez lép, kedvesen megcirógatja az arcát, majd egy csomagocskát tesz az asztalára, közben Tibor felé sandít.)

Tibor (a szeme sarkából figyeli a jelenetet)

Péter Mi ező

Edit Kis meglepi neked.

Péter Ó, te, bemondók királynője! (kezet csókol) Köszönöm.

Edit (Tiborhoz megy, beletúr a hajába, de a férfi elrántja a fejét) Mire készüljek? Milyen a belföldi terméső

Tibor (morcosan felnéz) Még nem vagyok készen! De tessék: motoros főrésszel lopták a fát… madár miatt nem szállhatott fel a repülőgép… Több mint 180 gyerek betegedett meg, valószínűleg szalmonella…

Edit Ne is folytasd! Legszívesebben megszöknék ennyi rossz hír elől!

Tibor (maga elé dörmögve) Biztosan akad, aki segít benne!

Edit Mondtál valamit?

Tibor Semmi érdemlegeset…

Edit (sértődötten visszamegy Péter mellé) És külföldön?

Péter (megemeli a papírhalmazt) Előbb megkávézom. Hozhatok neked is?

Edit Köszönöm, nem kérek

Főnök (kukkant be) Helló, helló! Hogy s mint vagytok? Látom, jól! (választ sem vár) Kész az első hírblokk?

Tibor Kész!

Péter (lehuppan az asztalához) Még öt perc, főnök!

Főnök Oké! (csukja az ajtót, majd visszaszól) Editkém!

Edit (sóhajjal) Mennem kell! (barackot nyom Péter fejére) Szélhámos! Ha így folytatod…

Péter Tudom! Akasztófa meg pokol! (vigyorogva kávét vesz)

Edit Hát pá–pá, fiúkák!

Péter (felhörpöli a kávét, ledobja magát az asztalhoz. kissé hátragurul a székével) Na, akkor én most kiválasztom az öt legfontosabb nemzetközit. (beletúr a papírhalmazba és elfordított fejjel kiemel öt lapot.) Ez az! Voilá!

Tibor (csóválja a fejét) Tényleg érik a pokol!

Péter Jól kezdtek az Európai tőzsdék, Mona Lisa újabb titkára derült fényű, Mosolyoffenzívába kezdett Phenjan, Peking egyezkedik Washingtonnal, Huszonegy gyermeket keresztelt meg XVI. Benedek pápa. No, milyenek?

Tibor Nehogy legközelebb én is ezzel a módszerrel éljek!

Péter Ja, barátom, többet ésszel, mint ész nélkül, mondotta Tóth Vali!

Tibor Ki az a Tóth Valiő

Péter Egy matektanár, aki az életre nevelt.

Tibor Mit mondjak? Rajtad erősen látszik a hatása!

Péter Kösz! Minek annyit görcsölni! Pláne lelkizni!

Tibor (megemeli a hírkupacot) Ezt te sem tudnád kivédeni egy egész matek–konferenciával sem!

Péter Már megbocsáss az őszinteségemért, de felvetődött bennem, hogy te direkte vonzod a rossz híreket!

Tibor Jaj, de vicces!

Elsötétedik a szín. Amikor ismét világos van, a fények mutatják, hogy délután van, az óra 2.35–öt mutat, a kivetítőn – hang nélkül – természetfilm megy.

Tibor (az ablaknál áll, egy szendvicset majszol, kifelé néz)

Péter Nyertem! (feláll, megropogtatja a derekát, nyújtózik egyet. Tibor mellé lép) Mit bámulsző

Tibor (szólni akar, a szendviccsel jelzi, hogy le kell nyelnie a falatot.)

Kivágódik az ajtó, a Főnök robban be, nem lép be, csak az ajtóban áll, keze a kilincsen.

Főnök Gyerekek! Mindenki készenlétbe, helyzet van!

Péter Miféle?

Főnök Senki sem tudja, de nagy a nyüzsgés kabinetszinten, a kormánytagok lóhalálában érkeznek a miniszterelnökhöz.

Tibor Mi a fene!

Főnök Többet én se tudok, ha valami kiszivárog, azonnal leadjuk! Mostantól le ne vegyétek a szemeteket a faxról!

Péter Oké, főnök, mellé fekszem!

Főnök (pofát vág, int, becsukja az ajtót)

Péter Már jön is valami! (odamegy)

Tibor (is, Péter mögé áll)

Felváltva olvasnak: A Miniszterelnöki Tájékoztatási Hivatal közleménye: A kormányfő ma 16.00 órai kezdettel rendkívüli sajtótájékoztatót tart.

Péter Az anyja!

Tibor Legalább! De szerintem az egész rokonsága!

Edit (robban be) Halott… (odalép ő is a faxhoz) Csak nem háború van?

Tibor Ilyen csendben?

Péter Ez a XXI. század, öregem! Most nézz ki az ablakon, nem látsz–e egy gombát?

Tibor Tessék?!

Edit Jaj, ne!

Főnök (az ajtóból) Editkém! Téged kereslek! Sminkbe, de gyorsan! Tiborkám! Egy perced van! (elmegy, Edit is kimegy utána)

Tibor (kitépi a papírt, leül, gépel, nyomtat, kisiet vele)

Péter (tanácstalanul álldogál, majd lopakodva az ablakhoz megy, nézelődik, felágaskodva, leguggolva)

Yvette (nyit be halkan, nézi a fiút) Csak nem elrepült az angyalkája?!

Péter (összerezzen) Ne fokozzuk a feszültséget!

Yvette Ittő Lehetetlen!

Péter Helyzet van, Yvette!

Yvette Csak nem történt valami?!

Péter Azt nem állítanám, de a feszültség a köbön!

Yvette Nem mondaná el érthetően? Mintha nem itt lennénk és maga nem hírszerkesztő lenneő

Péter Ülésezik a kormány!

Yvette (keresztet vet) Én meg már mindenfélét gondoltam!

Péter Rendkívüli kormányülés!

Yvette (leül a fax mellé, igazgatja a ruháját, legyint, mosolyog) Akkor azért rendelt ide a faxot figyelni a főnök. Hm! Rendkívüli! Mondja, ez a jelző kit hoz itt még izgalomba?

Péter Igaza lehet! Régen összeszaladt a falu, s napokig téma volt, ha valami történt, most meg a vacsora mellett nézi, hallgatja a polgár a világ borzalmait, katasztrófáit.

Yvette (bólogat) De mit is tehetne? Ha eltolja a tányért, attól még, ami megtörtént, az megtörtént, nem vonul vissza az ár, a lezuhant repülőgép se áll egybe…

Tibor (jön, bekapcsolja a tv–n a hangot)

Edit (jelenik meg a képernyőn) Kedves Nézőink! Rendkívüli híreket mondunk. A Miniszterelnöki Hivatal közleménye szerint a kormányfő 16.00 órakor sajtótájékoztatót tart, melyen ismerteti a rendkívüli kormányülés témáját, döntéseit. Tudósítónk már a helyszínen tartózkodik. (Kapcsolás: Mezei András) Szervusz, András! Mit sikerült megtudnod, szivárgott–e ki valami, hogy miről folyik a tanácskozás?

Tudósító Köszöntöm a nézőket! Szervusz, Edit! Nos, csak találgatni tudunk, mert még a legértesültebbek, a kormányhoz közeli körök sem tudnak semmi érdemlegeset. Többféle elképzelés van, vannak, akik úgy vélik, hogy a kormány lemondása lehet a dolog mögött, de legalábbis a miniszterelnöké, esetleg egyes kormánytagok leváltása. A bizonytalan belföldi helyzetből erre következtetnek egyesek, de mint mondtam, ez a találgatás szintjén…

Edit Ebben egyetértés van a jelenlévő újságírók között?

Tudósító Megoszlanak a vélemények! Vannak radikális támogatói, míg mások erősen kételkednek. Egy biztos, nagyon váratlan a helyzet, többen arról számoltak be, hogy a kormánytagok oly sietve érkeztek a tanácskozásra, hogy volt, aki az ebédjét hagyta félbe, jószerével a szalvéta is a nyakában maradt.

Edit Pontosan melyik miniszterről van szó?

Tudósító Ezt nem szívesen mondanám meg, mert a személyt illetően már bizonytalan az információ. Éppen a kapcsolás előtt volt emiatt egy indulatos szóváltás két kolléga között.

Edit Értem, András. Egyelőre köszönjük! Kedves nézőink! Rendkívüli híreinket hallották. Amennyiben újabb információhoz jutunk, azonnal jelentkezünk, 16 órakor pedig élőben közvetítjük a miniszterelnök tájékoztatóját. Köszönöm figyelmüket. Viszontlátásra!

Folytatása következik

Legutóbbi módosítás: 2019.06.18. @ 13:14 :: Adminguru
Szerző Józsa Mara 114 Írás
Nagy változások közepén vagyok - az írás ad erőt, az íráshoz pedig a zene.