S. Szabó István : A Keresztanya – 2.

Vígjáték két felvonásban. Első felvonás, második kép, első, második, harmadik jelenet. *

Második kép

  

Szín: Mint az előző. Berohan Lajoska, leül a fotelba kezébe temeti arcát. Később Csókos be. Idegesen le-föl sétálgat, néha ránéz a sopánkodó Lajoskára.

 

  

Első jelenet

  

(Lajoska, Csókos.)

  

Lajoska

(18 éves, esetlen, kicsit gügye kamasz. Amolyan mama kedvence. Siránkozik.):

Jaj, szegény apukám! Szegény, szegény apucikám! Jaj nekem! Mi lesz most velünk!

 

Csókos (szelíden):

Lajoska, kuss! (szótagolva folytatja) Po-fa a-lap ál-lás! Megértetted?

 

Lajoska (sírva):

Ne beszélj velem így, te gazember! Én pénzbehajtó vagyok!

 

Csókos (A fejét fogja.):

Jézusom! Még ez is! A te anyád is tudja, kire mit kell rábízni!

 

Lajoska (pityereg):

Ne bántsd a mamát! Jaj szegény anyukám! Szegény, szegény anyucikám!

 

Csókos:

Szegény, szegény Lajoska! Na, most már fogd be a pofádat te hős pénzbehajtó, (Előkapja a revolverét, hadonászik vele.) mert esküszöm, agyonlőlek! (Odadobja a díszzsebkendőjét az asztalra.) Töröld meg a szemed, és légy végre férfi!

 

Lajoska (hüppögve):

Férfi vagyok! Egy igazi férfi!

 

Csókos (megnyugszik, elteszi a stukkert, cinikus):

Látom. Az igazi férfiak már csak ilyenek. 

 

 

Második jelenet

  

(előbbiek, Elvira, Szivacs)

 

 Elvira és Szivacs be. A Elvira gőgösen megáll, mögötte Szivacs.

 

  

Lajoska (Kitárt karokkal anyja felé megy. Zokog.):

Jaj mama, drága mama! Mi lesz most velünk, drága anyucikám!

 

Elvira:

Állj! Elég a nyavalygásból, fiam! Most erősnek kell lennünk! Tudnod kell, hogy apádnak halála előtt két kívánsága volt!

 

Lajoska:

Hét? De hát az, rengeteg, drága anyám!

 

Elvira:

Nem hét, te ostoba! Kettő! Kett?, mint csipkebokor vessző!

 

Szivacs:

Három! Te leszel a…

 

Elvira:

Szalicilium Szivacs!

 

Szivacs:

Esetleg szilencium, de lehet, hogy…

 

Elvira (Szivacsnak):

Pofa be! (Lajoskának) Lajos, a te apád nem is tudott hétig számolni!

 

Lajoska:

Tudom anyám! Emlékszem, amikor kisgyermek voltam, mindig a Hófehérkét és a hat törpét mesélte nekem. De régen volt édesanyám!

 

Elvira:

Elég az emlékekből fiam! Halljad apád első óhaját! Bizonyára Csókos már említette, te leszel a pénzbehajtók feje! Ez kemény, férfiasságot igénylő feladat! Apád második kívánsága, hogy feleséget a Lakatos klánból válassz magadnak!

 

Lajoska:

De anyám! Ott csak egy nő van! A Margit! (megborzong)

 

Elvira:

Hát aztán! (szelíden folytatja) Kisfiam! A te édesapád így akarja!

 

Lajoska:

De anyám, a Margit hatvannyolc éves, és csak két foga van!

 

Elvira:

Senki se mondta, hogy harapdáljátok egymást! Csak azt mondtam, vedd el feleségül.

 

Lajoska:

A lába is sz?rös, és kétnaponta borotválkozik. (Könyörgőre fogja.) Édesanyám! Bárkit feleségül veszek, bárkit, csak a Margitot nem!

 

Elvira:

Rendben van Lajos! Velem lehet beszélni. Akkor csak egyetlen nő jöhet számításba! Ő pedig Mása Kolobjov! Punktum!

 

Lajoska:

Igor bácsi lánya? Az a pökhendi daganat?

 

Elvira:

Lajos! A Mása nem kövér, hanem jól van tartva!

 

Csókos:

Mint a disznók!

 

Elvira (Csókosnak):

Kibicnek, kuss! (Határozottan Lajosnak folytatja.) Te meg, kedves fiam, feleségül veszed Mása Kolobjovot! Ez parancs! Családunk érdekei ezt kívánják! Hogy megértsd, miről van szó: Ha Mása nemet mond, és emiatt nem érkezik meg időben az ukrán cigaretta bizományba,… akkor elveszítjük oroszországi és romániai érdekeltségeinket.

 

Szivacs:

Miért is, asszonyom?

  

Elvira:

Azért, mert csak a cigiért ad Iliescu bácsi olcsó kristálycukrot, cementet és faárut Romániából. A cukorból viszont műanyagkannás szamorodnit préselünk, amiért jófajta, Oroszországban gyártott márkás whiskyt kapunk, aminek nagy részét továbbadjuk szlovák barátainknak, akik számítógép alkatrészekkel és szoftverekkel fizetnek érte. Tehát…

 

Csókos:

Tehát az üzletnek mennie kell! Hallottad, Lajos?

 

Lajoska:

Jaj! Akkor inkább a Margit! A Mása csúnya, dagadt, pökhendi, beképzelt! Úgysem kellek neki!

 

Elvira:

De kellesz kisfiam! Hisz te egy délceg és vonzó férfi vagy. Igaz, fiúk? (Csókos és Szivacs kétértelműen bólogatnak) Most pedig menj fiam, Csókos segít neked felkészülni a nagy csábításra!

 

Lajoska, Csókos el.

 

Szivacs (Szenvedélyesen csókolgatja Elvira kezeit.):

Te, te démon, imádlak! Mindent megteszek érted! Most, hogy meghalt a vén csirkefogó, enyém leszel, ugye? Csak az enyém!

 

Elvira (Szelíden eltolja magától a férfit.):

Ne olyan hevesen, Béla! Drága Béla! Te, te dúvad, te drága, drága bolond!

 

Szivacs:

Jaj, te kedves! Látom, hogy szeretsz, tényleg szeretsz, hisz Bélának szólítottál!

 

Elvira:

Persze, hisz az a neved, nem? De most beszéljük meg a teendőket. Ha Lajoskám feleségül veszi Másenkát, és a két család egyesül, akkor neked végezned kell Igor bácsival. Ha megteszed, én leszek a leghatalmasabb, legnagyobb Keresztanya! Ugye megteszed, Béla?

 

Szivacs (Térdre veti magát.):

Úrnőm, úgy lesz, ahogy akarod! Végzek a disznóval, megígérem.

 

Elvira (Megsimogatja Szivacs fejét, ellágyulva mondja.):

Te férfi vagy, és én egy gyenge nő! Erős karod mellett én semmitől sem félek! Ugye megvédesz mindentől, Béla?

 

Szivacs (Csókolgatja az asszony kezét.):

De szépen mondtad, Elvira! Mondd még, még… mondd, hogy Béla, Béci, Bécici, és én védelmezlek, míg élek!

 

Elvira:

Óh Béla, Béla, Béluska!… De csönd, jön valaki!

 

Szivacs felugrik, Elvira széke mögé áll.

  

   

Harmadik jelenet

   

(Elvira, Szivacs, Bamba, Puszi, Nyuszi; később Csókos.)

  

 

Elvira kényelmes fotelban ül, mögötte áll Szivacs. Bamba két idősebb utcalánnyal, Puszival és Nyuszival be.

  

Bamba:

Asszonyom! A szakszervezet szeretne szólni Önhöz!

 

Elvira:

A szakszervezet? Én csak két lánykát látok itt Lajosom kedvenc nyájából! (mérgesen szól a két lányhoz) Ti mit akartok, miért nem az utcán vagytok? Hogy lesz nekem pénzem, ha ti nem dolgoztok!

 

Puszi

(Meghatározatlan korú, festett feketehajú, molett utcalány. Miniszoknya, top, hatalmas keblek.):

Panaszkodni jöttünk nacsasszony! Kevés a bérünk! Lajos bácsi megígérte az emelést, de most elpatkolt, úgyhogy ajánljon egy-két lepedővel többet, mert nem dolgozunk.

 

Elvira:

Na azt kötve hiszem, hogy az én Lajosom többet ígért nektek. Miből adta volna, amikor nekem sem tudta megvenni a nercet, megmondanád Puszikám!?

 

 

Nyuszi

(40 éves, festett szőke hajú, cérnavékony utcalány. Bundában illegeti magát a Elvira előtt):

Itt a nerc rajtam, asszonyom! De én ezért megdolgoztam ám! Annyit melóztam érte, mint egy állat!

 

Elvira:

Micsoda? Te szemérmetlen perszóna! Te ágyba bújtál az én Lajosommal? Az én drága emberemmel? Cafka! Kikaparom a szemedet!

 

Nyuszi:

Bújt a rosseb! Mit képzel rólam a naccsága! Még hogy ágyba? Hallod ezt Puszi? Pfuj!

 

Puszi:

Undorító!  Lajos bá’ az asztalon szerette! A nagy konyhaasztalon! (felhúzza a blúzát, panaszosan folytatja) Tessék csak nézni a derekamat! Ez itt a sótartó nyoma!

 

Elvira:

Hazudtok! Az én Lajosom nem olyan!

 

Szivacs:

De bizony olyan, volt, Isten nyugosztalja. Amikor elfáradt, nekem kellett őt ki-be toligálnom a fiókkal.

 

Elvira:

Elég ebből! Kifelé innen, takarodjatok!

 

Csókos be. Megáll, kacsingat a két lánynak.

 

Elvira (Csókosnak):

Te mit kacsingatsz? Azt mondtam, csinálj nőfalót a fiamból!

 

Csókos:

Feladom asszonyom! A Lajoska nem akarja! Azt mondta, nem szereti a Mását, nem tud vele beszélgetni.

 

Elvira:

Ki mondta, hogy beszélgessen? Unokát csináljon, ne pofázzon! (Rákiált a két lányra.) Ti még mindig itt vagytok! Azt mondtam, kifelé!

 

Szivacs:

Ötletem van, Főnököm! Nagy ötletem! Ez a két leányka, szakember! Igazi szaktekintély! Talán férfit faraghatna Lajoskából, amolyan nőcsábászt! Tetszik tudni, hogy értem!

 

Puszi:

Frászt! Ingyen nem dolgozom!

 

Nyuszi:

Jaj ne izélj már, Puszi! Tudod, a fiatalúrról van szó! (Elvirához fordul.) Tessék csak ránk bízni, Főnökasszony, majd mi megmogyorózzuk a fiatalurat! Igaz Puszi?

 

Puszi:

Felőlem! De ha ez is terített asztalon akarja, akkor dupla gázsi előre fizetve! Ilyen egy családot! Na, hol az a Lajoska?

 

Elvira (a két lányhoz):

Rendben van szakszervezet! Ha sikerrel jártok, megkapjátok a béremelést! De ha nem, akkor fel is út, le is út! Értve vagyok?

 

Puszi:

Na az mindjárt más, ez már tetszik! Hol az a híres nőfaló?

 

Elvira:

Itt várjatok lányok, küldöm Lajoskámat.

   

A két kurva kivételével mind el.

Legutóbbi módosítás: 2019.06.25. @ 11:30 :: S. Szabó István
Szerző S. Szabó István 185 Írás
Irodalmi oldalam címe:www.pipafust.gportal.hu honlapom címe: www.sneider.5mp.eu vívóegyletem honlapja: www.kdvse.gportal.hu ha feltétlenül dumálni akarsz velem: 06/20 319-1045