S. Szabó István : A Keresztanya – 8.

Vígjáték két felvonásban. Második felvonás, második kép, elsőtől-kilencedik jelenetig. – VÉGE *

 

 

Második kép

  

Szín: Ugyanaz

  

 

Első jelenet

   

(Mása, Bolsoj be. Később: Lajoska, Bamba)

   

A színpadon világos van.

  

Mása (hangosan gondolkozik):

Nu, most meglátni gyagya málcsik ostoba arca. Nekem, nyet tetszeni, felőlem pápuska pofozhatja Bolsoj lófeje! Nyet érdekel! Másenka nyet lesz ütődött felesége! Nyet, nyet, nyet! Mondhatja pápuska, púszit, púszit, Másenka! Lovacska túrocska! Másenka menni Aljoska! Púszicska, púszicska, Aljoskácska! Já ljubju, Aljoska!

 

Bolsoj:

Én megvédeni Másenka mindentől! Én lenni bálsoj ruszki gavallérocska! Én megesküdni mindenre, hogy segíteni neked Aljoskát megszerezni! Ha kell, én beöltözni nőnek és lerázni Lajoska!

 

Mása (Felragyog az arca.):

Hárásó! Nu, Bolsoj! Ez lenni ötlet, bálsoj ötlet! (Kifelé tuszkolja Bolsojt.) Gyorsan menni, öltözni lányka ruha, mert málenkij lenni idő! Jönni mindjárt ostobácska Lajoskácska, csapni nekem szelelés! Davaj!

 

Bolsoj a szalon első ajtaján ki, Mása leül, várakozik. A szalon második ajtajában megjelenik Bamba és Lajoska. Leskelődnek, sugdolóznak!

  

Bamba:

Figyelj rám, Lajoska! Neked a Krajcsovics lány kell, és nem a Mása! Megjegyezted? Ez fontos, nehogy összekeverd. De ez csak úgy fog menni, ha te nem kellesz a Másának! Tehát! Nincs más dolgod, mint bemenni és hülyének tettetni magad! Érted? Akkor majd nem kellesz a Másának, de kellesz majd a Gizinek. Világos?

 

Lajoska:

Világos! Vagy te úgy gondolod, hogy hülye vagyok?

 

Bamba:

Persze, hogy nem, dehogy vagy! Lajoska, te csak udvarolj, ahogy a lányok mutatták. Légy természetes! A többit a sorsra bízhatjuk.

 

Lajoska elővesz egy usánkát, fejére teszi.

 

Bamba:

Jézus! A frászt hozod rám! Minek ez a förmedvény a fejeden?

 

Lajoska:

Te ehhez nem értesz! Az udvarlás nagy dolog, és különben is, meggondoltam magam! Nekem kell a Mása! A mama azt mondta, hogy szeretem a Mását, csak még nem tudok róla.

 

Bamba:

Most mit szórakozol? Mi lesz szegény Gizivel?

 

Lajoska:

Já ljublju, Mása! Nyet ljublju, Gizi!

 

Bamba:

Jézus! Ez tényleg meghülyült!

 

Lajoska:

Igaza van a mamának! Mása a nekem való feleség!

 

Bamba:

Úgy való neked a Mása, mint a pénzbehajtás!

 

Lajoska:

Na látod, erről beszélek!

 

Bamba (A plafonra emeli a tekintetét.):

Úr Isten! Mit vétettem ellened?

  

 

Második jelenet

  

(Lajoska, Bamba, Csókos, Mása)

  

A Lajoskának öltözött Csókos a harmadik ajtón be. Lajoska és Bamba a második ajtó mögül tovább leskelődik

  

Lajoska (súgva):

Most mi van?

 

Bamba (súgva):

Mit tudom én! Figyeljünk!

 

Csókos (somfordál):

Huhú, huhú! Itt vagyok drágaságom, szép fasírtom? (suttog): Mutasd magad, hadd rókázzak!

 

Mása (A kanapéról integet Csókosnak.):

Lajos, Lajoska, igyi szudá! Gyere mulyácska? Itt a te Másenkád, begemót Lajos! Igyi szudá, idiótszkij!

Búgnak, mint két szerelmes.

 

Csókos:

Megyek már kedvesem, töltött tubicám! (magában) De szép vagy rondikám, hogy egyem a húsodat!

 

Mása:

Ütődöttke, galambocska, mámuska kedvence! Igyi szudá kanapé, ülj ide, pázsálsztá!

 

Csókos:

Hú de ronda vagy, pufóka fóka! Csak tudnám, mit eszik rajtad ez a hülye Bamba?

 

Mása:

Bámbá eszik? Biztos éhes, ha eszik! Te mit kérsz gyagya málcsik? Te is lenni éhes?

 

Csókos:

Te meg jóltáplált! Látom, van mit a tejbe aprítani husikám! Van rajtad fogni való, de van ám! Úgy nézel ki kedvesem, mint egy költözködés.

Mása:

Költözködés? Én ezt nem érteni, de nem is lenni fontos. Neked meg lenni érdekes szagú lehelet.

 

Csókos:

A kelkáposztát érzed kedvesem! Finom, illatos.

 

Mása:

Inkább lenni szagos.

 

Csókos:

A fenéket, húsos.

 

Mása:

Állj! Nem közelíteni! Te büdös lenni, mint a Nyizsnyi-Novgorodi krematórium!

 

Csókos:

Közelítsen hozzád az Anatolij Bondarenkó! Bár ha itt lesz az ideje, szívesen rád fanyalodom!

 

Mása:

Te tudni róla, hogy neked lenni szép, tágas mosolyod?

 

Csókos:

Tényleg? Örülök, hogy úgy látod tubicám!

 

Mása:

Dá! Vigyorogsz, mint a háborúban kimúlt lovak.

 

Csókos:

Nem tetszem neked? Te nem tudod, mit beszélsz? A Bambát akarod, mi? Az a begemót kell neked, igaz?

 

Mása:

Nyet Bámbá! Senki se tetszeni! Másenka utál sárga fogú férfi! Az nem lenni izgató! Az lenni találós kérdés! Vajon férfi, ismerni fogkefe? Mutasd a szőrös füled, az is koszos?

 

Csókos:

Mit akarsz a füleimmel?

 

Mása:

Kicsit sodorni! Mámuska mindig morzsolgat Mása fülecskéje!

 

Csókos:

Meg ne próbáld, a fülem a sajátom! De tudod mit? Igyunk egy pohár pezsgőt! Utána, ha akarod, kimegyünk a Vidámparkba, körhintázni, felülhetünk a hullámvasútra is. Hátha megkedveljük egymást! Másenka mondd, akarsz te engem?

 

Mása:

Akarni téged szibériai robosztus medve! De ez lenni remek ötlet! Vidámpark, körhinta, sampanyszkoje igrisztoje! Fuss, szaladj, hozd a pezsgőt! Inni kell arra, hogy mi utálni egymást! Dá?

 

Csókos:

Majd megszeretsz galambom! Szaladok, hozom ám a pezsgőt! Milyet akarsz kedvesem, édeset, mint a csók?

 

Mása:

Dá, édeset, mint lópofa csókja! Brrrr! Kiver a víz! De nem bánni, hozzad pezsgőcske, igyunk!

 

Csókos:

Szaladok, rohanok, de mire visszajövök, gondolkozz el a kérdésemen, és mondj igent! Da? (Kifelé menet magában folytatja.) Belém fogsz szeretni, te ocsmány pofájú némber! Enyém leszel te csúf, randa banya, és én leszek a keresztapa! Micsoda karrier, micsoda karrier!

 

Csókos harmadik ajtón ki. Villany le. Pisszegés az első ajtó felől. Mása odamegy az ott várakozó, női ruhába öltözött Bolsojhoz

 

 

Harmadik jelenet

  

(Mása, Bolsoj, Bamba, Lajoska)

  

A színpadon félhomály van

  

Mása:

Te ki lenni? Én nem megismerni!

 

Bolsoj:

Igyi szudá, Másenka! Én lenni Bolsojka!

 

Mása:

Bolsoj! Jaj, de megijeszteni! Te lenni nagyon csúnya, de most ez mindegy! Itt valami nem stimmelni! Ez nem lenni igazi Lajoska! Ez lenni csapda, de te most bemenni, és leleplezni fondorlat. Hárásó?

 

Bolsoj:

Hárásó, Másenka! Én leleplezni stikli, és pofán ütögetni szélhámos Lajoska! Dá?

 

Mása első ajtón ki, Bolsoj be.

 

Bamba (súgva Lajoskának):

Lajoska! Csókos a konyhában, most te jössz, és ne feledd, vár a Gizi!

  

Belöki a színpadra a sapkás Lajoskát. Lajoska, kacsingat, körbejárja a megrémült Bolsojt, puszikat dobál felé.

 

Bolsoj (ijedten):

Jézus Márja! Ki lenni te, usánkába bújtatott félhülye partizán?

 

Lajoska (csücsörít):

Puszit, puszikát!

 

Bolsoj:

Mondd már, te ki lenni, mert frász lenni rajtam, és mikor én frászba lenni, akkor lövöldözni!

 

Lajoska (cuppog, csókokat dobál):

Csókollak te, te gyönyörű ukrán csöppség! Gyere ide, hadd paskoljam meg tengernyi fenekedet, te vacak!

 

Bolsoj:

Vácák? Sto vácák?

 

Lajoska:

Te, te vagy a vacak! Na gyere, udvarolni akarok!

 

Bolsoj:

Mit akarni, udvarolni? Hagyni engem békén te borzalmas ocsmány idegen, mert én mindjárt lövöldözni! Lesz neked olyan véged, mint egy botnak!

  

Lajos becserkészi Bolsojt, ráüt Bolsoj fenekére, Bolsoj mérges.

 

Bolsoj:

Aú! Mit ütögetni engem bunkócska? Mit akarni tőlem? Én mindjárt csapni téged pofán!

 

Lajoska (kacsingat):

Hogyé adsz egy kört galambom?

 

Bolsoj:

Kört? Mi az a kört?

 

Lajoska megint ráüt Bolsoj fenekére.

 

Bolsoj:

Aú! Nyet ütögetni te mocsok! Lenni neked rossz véged, meglátod! Mámuska rendelheti neked büdös nagy koporsó!

 

Lajoska:

Hogyé adsz egy menetet, mondjad már! Nem látod, hogy egészen fel vagyok húzva?

 

Bolsoj:

Te mi lenni, gatya? Azt szokták felhúzni! De ha te még egyszer rám ütni, én hozzád vágni asztal! Világos?

 

Lajoska:

Nem érted? Te tényleg nem érted? Mindent akarok, sapkában!

 

Bolsoj:

Mindent, sapkában? Te lenni egészen hülye! Mi az, hogy mindent?

 

Lajoska:

Oké! Nem mindent! Rosszul mondtam! Kakaó nem kell, leszoktam.

 

Bolsoj:

Á! Értem, kakaó nyet! Hárásó! Nu, most te elmondani mit akarni tőlem? Csak nyúgodtan, én lenni türelmes. De ha még egyszer rám ütni, én veszem elő revolver, oké?

 

Lajoska:

Oké! Figyelj! Én va-gyok a La-jos-ka, és a-zért jöt-tem, hogy csap-jam ne-ked a sze-let! Tehát? Mennyi egy menet?

 

Bolsoj:

Á! Szóval te szelet akarsz nekem csapni! Így lenni?

 

Lajoska:

Da! Tiszta szívemből csapom neked a szelet.

 

Bolsoj:

Te ragaszkodni ehhez?

 

Lajoska:

Persze! Majd meglátod milyen jó lesz!

 

Bolsoj:

Na, ide figyelni, te nyomorult! Nem szégyellni magadat! Ha szellenteni merészelni, én lőni téged agyon! Szellentés nyet! Mindennek lenni határa! Különben is, hol lenni sampanszkoje igrisztoje?

 

Lajos:

Az meg mi?

 

Bolsoj:

Pezsgő! Amit az előbb ígérni, hogy hozni és koccintani?

 

Lajoska:

Én?

 

Bolsoj:

Te nem emlékezni? Szellentés bezzeg menni? Hülye, szenilis szellentő! Te lenni sapkába bújt bűzbomba! Undorító! Te elindulni konyha, hozni pezsgő! Elfelejteni?

 

Lajoska:

Jaj de buta vagyok! Persze, rohanok, hozom a pezsgőt!

  

Lajoska második ajtón ki, Mása első ajtón be

 

 

Negyedik jelenet

  

(Bolsoj, Mása, Csókos)

 

Bolsoj (izgatott):

Te jönni Mása! Ez lenni igazi Lajos! Vége fondorlatnak! Most megszabadulni Lajoskától, de vigyázni, mert Lajoska szellent!

 

Mása:

Nyet Bolsoj, nyet! Te maradni, mert itt zavar lenni fejekben! Te végig játszani szerep, az lenni biztos! De vigyázni, jönni valaki!

Mása első ajtón ki. Csókos harmadik ajtón be, hozza a pezsgőt.

 

Csókos:

Itt a finom pezsgőcske! Édes, mint a csók, a szerelmesek csókja! Na Másenka, mondd a választ!

 

Bolsoj:

Ötszáz dollár. Az lenni nem sok! Da?

 

Csókos:

Mi, a körhinta? Ötszáz dollár?

 

Bolsoj:

Da! Harasó, ott is mehet! De csak sapkában!

 

Csókos (értetlenkedik):

Mit, mi az, hogy sapkában?

 

Bolsoj:

Mehet egy kör, de csak sapkában. Te mondani, mindent akarni, sapkában. Oké, mehet! Ötszáz dollár, nekem annyi tarifa! Punktum! Kedvezmény nyet!

 

Csókos:

Másenka! Még hogy ötszáz dollár, meg tarifa! Mondtam én ilyet? Másenka, mi ez a baromság ezzel a sapkával? Még jó, hogy nem lódenkabátot mondasz.

 

Bolsoj:

Ez lenni jó ötlet! Tetszeni nekem! Én szeretni kabát. Sok kedves emlék van kabátról. Nagyapácskának lenni hatalmas bőrkabát, esténként tárogatni iskola előtt, fiatal lánykák sikítva menekülni. Aztán jönni milicija, nagyanyácska meg kiabálni! Bozsemoj, bozsemoj, Fifi! Mit tenni, te szerencsétlen?

 

Csókos:

Fifi? Ki az isten az a Fifi?

 

Bolsoj:

Hát az én nagyapácskám lenni Fifi. Vaszilij Konsztantyinovics Pedofifi, isten nyugosztalja.

 

Csókos:

Szép család. De mi ez a sapka história?

 

Bolsoj:

Tudod nem? A fenék és a sapka! Ne mondd, hogy te nem emlékezni?

  

Csókos:

Na, várj egy kicsit! Attól tartok lemaradtam valamiről, amíg odakint voltam. Mi van a fenékkel?

 

Bolsoj:

Hát ez lenni bálsoj problema. Szépen kérni téged, te ezt ne csinálni! Hárásó?

 

Csókos:

Mit ne csináljak?

 

Bolsoj:

Amit a fenék szokott! Ötszáz dollár, sapkában, de azt nem csinálni! Ez lenni feltétel. Megígérni?

 

Csókos:

A Vidámparkban?

 

Bolsoj:

Te mit akarni mindig ezzel a Vidámpark? Tudod mit, igyunk sampány, aztán majd megbeszélni!

 

Csókos:

Oké, de mi az a tarifa?

 

Bolsoj:

Tarifa lenni összeg, amit te fizetni nekem, amiért mindent csinálunk Vidámpark, sapkában. Da?

 

Csókos:

Jézusom, Másenka! Te olyan lány vagy? Nekem ezt senki sem mondta!

 

Bolsoj:

Da, olyan! Nu, cingár herceg! Oké biznisz, hol van dollár?

 

Csókos:

Másenka! Nekem most mennem kell, ne haragudj, erre még visszatérünk! (Kifelé menet magában folytatja.) Ötszáz dollár, és enyém a hatalom! Ötszáz dollárt kell szereznem, ötszáz nyomorult dollárt! Micsoda befektetés, micsoda befektetés!

 

Csókos harmadik ajtón ki, Bamba második ajtón be.

  

 

Ötödik jelenet

 

 (Bamba, Bolsoj, Lajoska)

 

Bamba:

Szépségem, rózsaszálam! Emlékszel még rám, kis galambom?

 

Bolsoj:

Huhu! De várni, járni agyam, kitalálni! Ismerős a hangod, a képed meg homályos…

 

Bamba:

No? No kedvesem? Szabad a gazda?

 

Bolsoj:

Nyet, nyet, dehogy szabad! Még lenni neki kettő évecske, Osztankinói fegyház. Jól megkapta szerencsétlen.

 

Bamba:

Kicsoda?

 

Bolsoj:

Rogyilov gazda, lenni anyácskám bátyuskája. Kapni kilenc év szigorítva, bár én azt hinni felkötik.

 

Bamba:

Másenka! Szabad a gazda, hogy ki vagyok én? Megismersz?

 

Bolsoj:

Da. Világos, te is lenni Lajos! Itt mindenki Lajos! Ez itt lenni Lajosok országa. Van ilyen! Én régen lenni Dánia, ott mindenki lenni Olsen. Aki nem Olsen az Jansen. Egyszer találkozni egy Sörensen, akiről kiderülni, hogy ez lenni neki álnév, mert ő is lenni Jansen, de mint Olsen járni iskola! Csibészek ezek a dánok. Szóval, te lenni Lajos! Da?

 

Bamba:

Nem, dehogy kedvesem! Én a Bamba vagyok! Emlékszel rám, kicsi tücsköm? Já ljublju dorogoj, Mása!

  

Lajoska első ajtón, pezsgővel be.

 

Lajoska (dobálja a puszikat Bolsojnak, kacsingat):

Másenka, Másenka, megjöttem! Mehet minden, itt a pezsgőcske!

 

Bolsoj:

Te már megint kezdeni? Én ezt nem érteni! Ez lenni neki dilis mánia! Mehet minden sapkában! Mintha lenne hülye!

 

Bamba (Lajoskának):

Lajoska elég, szilencium!

 

Lajoska (Bambának):

Ezt én nem ismerem! (Ráüt Bolsoj fenekére, Bolsojnak mondja.) Na mondjad! Hogyé adod, asztat a menetet?

 

Bolsoj (kiabál Lajoskával):

Én téged csaplak mindjárt pofán, ha ütögetni fenék! Előbb mondani neked: ötszáz dollár! Te lenni süket?

 

Lajoska:

Sapkában?

 

Bolsoj:

Felőlem! Te adni nekem ötszáz dollár aztán, azt csinálni hülye sapka, amit akarni! Egész este itt menetelni, föl-le, mit érdekelni engem?

 

Bamba (Bolsojnak):

Tehát kedves, mi a válaszod?

 

Bolsoj (idegesen Bambának):

Válasz? Milyen válasz?

 

Bamba (szelíden):

Tudod galambom, én vagyok a Bamba.

 

Bolsoj:

Da! Te lenni Bamba! És te mit akarni tőlem?

 

Lajoska (Kotorászik a pénztárcájában, pénzt vesz elő, lobogtatja, felkiált.):

Na Nyuszifül, adok kétszázötvenet, de akkor mindent akarok, oké?

 

Bamba (Jó kedvűen énekel):

Tuzsur, lamur, egy lány és egy úr…

 

Bolsoj:

Nu! Lenni még egy hülye! Ezt Bolsoj málenkij málcsik olvasni! Jack London: Az éneklő hülye.

 

Lajoska (Bolsojnak):

Kutya.

 

Bolsoj (Lajoskának):

Nyet sérteget, mert lőni téged agyon! Te mit képzelni magadról, ki lenni te?

 

Lajoska:

Másenka, hisz tudod? Lajoska vagyok a te vőlegényed, és mindent akarok sapkában!

 

Bolsoj:

Sztoj! Én ezt nem csinálni tovább, itt mindenki gyagya málcsik! Most lehullani lepel! Tudod én ki lenni? Én lenni…

 

  

Hatodik jelenet

  

(Bamba, Lajoska, Bolsoj, Csókos)

  

Csókos harmadik ajtón be.

   

Csókos (Lelkesen kiabál Bolsojnak.):

Másenka, Másenka, kedvesem! Megvan a pénz, mehetünk!

 

Bolsoj:

Kudá?

 

Csókos:

Hát a Vidámparkba!

 

Bolsoj (Csókosnak):

És te ki lenni?

 

Csókos:

Hát Lajoska vagyok, a te vőlegényed!

 

Bolsoj (Kétségbeesve mutogat a többiekre.):

Ez is Lajos, az is Lajos, itt mindenki Lajos! Ez lenni tiszta Dánia! Én mindjárt megőrülni!

 

Bamba (Bolsojnak):

Tévedsz kedvesem, én a Bamba vagyok!

 

Bolsoj (Bambának):

Nu csak várni ki vége! Te is lenni Lajos, csak te még nem tudni róla!

 

Lajoska (Bolsojnak):

Tévedés! Az igazi Lajos én vagyok! Tehát kedves, mehet minden?

 

Villany fel. A színpadon hirtelen világos lesz.

 

Bamba (Ijedt csodálkozással mutat Bolsojra.):

Jaj! Ez nem is a Mása!

 

Lajoska (Rajongva nézi Bolsojt):

Nem baj! Nekem akkor is tetszik!

 

Csókos (felkiált):

De hisz, ez a Bolsoj!

 

Lajoska:

Pfuj! Akkor nem tetszik!

  

Csókos, Bamba, Lajoska fenyegetőn megindulnak Bolsoj felé. Bolsoj hátrál.

 

Bolsoj:

Nunu! Ott maradni, nyet közelít! (Előveszi a revolvert.) Maradni ott, ahol vagytok, mert lesz, piff-puff!

 

Bamba (Bolsojnak.):

Hol a Mása, te disznó?

 

Bolsoj:

Nunu! Sztoj! Most mondom, lesz, piff-puff, ha ti jönni közelebb! Tele lesz szoba ocsmány halottakkal!

 

Csókos:

Majd adok én neked, piff-puff! Átvertél minket Bolsoj! Hol a Mása?

 

Bolsoj:

Hol a Lajos? Majd ha mondjátok hol a Lajos, akkor mondom, hol lenni Mása! Tehát, hol a Lajos?

 

Lajoska, Csókos (egyszerre):

Itt vagyok!

 

Bolsoj (felkiált):

Hát ez az! Itt lenni mindenki Lajos, én miért ne lehetni Mása?

Bamba (Bolsojjal kiabál):

Tévedsz, te csaló, én nem vagyok Lajos, én a Bamba vagyok!

 

Bolsoj:

Nu, csak várjuk ki vége! Mondtam már, én már lenni Dánia!

 

Csókos:

Mit akarsz mindig ezzel a Dániával? Hol a Mása, Bolsoj?

 

  

Hetedik jelenet

  

(Lajos, Bamba, Bolsoj, Csókos, Mása, Igor)

   

Mása be.

 

Mása:

Sztoj! Nyet bántani Bolsoj! Én itt lenni, de most szólni előre, én szeretni Aljoska!

 

Bamba:

Ki az az Aljoska?

 

Mása:

Nekem lenni vőlegény, stikiben.

 

Lajoska (Mása elé penderedik.):

Másenka! Én vagyok az igazi Lajoska!

 

Mása (Vizslatja Lajoskát.):

Az látszik rajtad! Pápuska mondani, Lajoska lenni ütődött, én ezt látni arcodon.

 

Lajoska (ijedten):

Miért, milyen az arcom?

 

Másenka:

Arcod lenni érdekes.

 

Lajoska (Tapogatja a saját arcát):

Érdekes?

 

Másenka:

Da. Érdekesen hülye. Te engem hagyni békén, nem leszek feleség neked!

 

Bamba (Másának):

Másenka! Emlékszel rám?

 

Mása:

Da. Te vagy begemót Bámbá. Te mit akarni tőlem?

 

Bolsoj:

Nu, nekem elég diliházból! Másenka vigyázni magadra, én elmenni, átöltözni.

  

Bolsoj ki, Igor be.

 

Bamba (Másenkának):

Én szeretlek téged, Másenka!

 

Igor (Bambának):

Majd te leszokni róla! Másenkát isten teremteni Lajoskának! (körülnéz) Melyik Lajoska?

 

Lajoska, Csókos (egyszerre):

Én vagyok!

 

Igor:

Hárásó! Első Lajos, második Lajos. Másenka választ!

 

Másenka (dobbant):

Dá pápuska, én már választani! Én szeretni Aljoska!

 

Igor (kiabál Másenkával):

Nyet, nyet, nyet! Hol lenni Bolsoj? Verni szét arca!

 

Bamba (Igornak):

Abba besegítek, ha gondolja Igor fater, mert én legény vagyok ám a gáton!

 

Igor (Bambának):

Szomorú dolog lenni árvíz! Te lenni hárásó gyétyi! Menni gátra, pakolni homokos zsák. Ügyes!

 

Bamba:

Tessék?

 

Csókos (Bambának):

Nem érdekes, ne törődj vele! (Igorhoz fordul.) Igor bácsi! Én szeretem a lányát! Adja nekem feleségül!

 

Nyolcadik jelenet

   

(Bamba, Igor, Lajoska, Csókos, Másenka, Huzat, Szivacs)

   

Huzat, mint Elvira, Szivacs be.

 

Igor (Csókosnak):

Á! Te kérni feleségül én Másenkámat! Hárásó! (Másenkának) Nu gyévocska, itten lenni első Lajos, ő lenni neked férjed! Áldás rátok!

 

Másenka:

Nyet papuska, nyet! Ez nem Lajos! Ez csak ál Lajos, (Lajoskára mutat), ő lenni igazi Lajos!

 

Igor (Mustrálgatja Lajoskát.):

Huhu, ajaj! Ez lenni problema! (Huzathoz) Asszonyom! Tényleg ez lenni igazi Lajoska?

 

Huzat:

Hát, szóval…

 

Lajoska (Ijedten közbevág, rémülten mutat Huzatra):

Ez nem is a mama! Hol az anyukám, hová tettétek a mamámat? Anyu, anyu, hol vagy?

 

Huzat (Csókosra mutat):

Ő az igazi Lajoska!

 

Lajoska (Huzatnak):

Hazugság! Te nem is vagy az anyám!

 

Huzat (Lajoskának):

Te meg nem vagy a fiam!

 

Igor (Huzatnak):

Asszonyom! Te megesküdni, hogy ez a fiú (Lajoskára mutat) nem lenni a maga fia?

 

Huzat:

Megesküszöm Igor Kolobjov, hogy ez a Lajos nem az a Lajos!

 

Másenka (Igornak):

Hazugság, pápuska! (Lajoskára mutat) Ez lenni Lajoska, igazi Lajoska!

 

Csókos:

Marhaság! Én vagyok az igazi.

 

Igor (Másenkának):

Oké, oké! Másenka, te kit választani?

 

Mása:

Aljoskát!

 

Igor:

Nyet! Nem szórakozni velem ostoba kölök! Nem azért fogadtalak örökbe, hogy lerombold nekem üzlet! Feleség leszel, punktum!

 

Huzat:

Mit nem hallok? Másenka zabigyerek?

 

Igor:

Dá! Fogadni örökbe, ő lenni Rosztovi pártbizottság előljárója árvája.

 

Csókos (Igornak):

És mi az öröksége, Igor bácsi?

 

Igor:

Nyet örökség! Én még lenni hosszú életű, addig még sok víz lefolyni Néva.

 

Csókos:

Micsoda? Nincs örökség? Én ezennel ünnepélyesen lemondok a Lajosságomról! (Lajoskára mutat) ő a Lajos! A tiétek, vigyétek!

 

   

Kilencedik jelenet

   

(Bamba, Igor, Lajoska, Csókos, Másenka, Krajcsovics Gizella, Krajcsovics Gizi, Elvira, Szivacs, Fontos)

  

Hatalmas kiabálás hallatszik kintről, majd beront az idős Krajcsovics Gizella és lánya Krajcsovics Gizi. Gizella kiabál.

 

Gizella (48 éves, csinos, jó karban lévő, szőke asszony):

Hol az a nőszemély…, az az, az az Elvira? Hadd látom a pökhendi pofáját!

 

Szivacs (Gizella elé ugrik, védi Huzatot.):

Állj, hisztis asszony! Ki vagy, mit akarsz?

 

Gizella:

Ne tegezz, törpe vízmű! Hol a főnököd, álljon elém, és mondja bele a pofámba, ide bele!

 

Bamba:

De mit mondjon bele asszonyom?

 

Gizi (Cibálja az anyját):

Anya, menjünk innen, gyere! Gyere már! Anya, ne csináld!

 

Gizella (Gizihez):

Engedd el a karomat, Gizi! Ez az anyák dolga! (Huzathoz): Maga, maga az az Elvira, akinek nem felel meg az én lányom? Akinek nem felel meg egy Krajcsovics Gizi? Na, ki vele, asszonyom! Mi a baja az én Gizimmel?

 

A színen botra támaszkodva megjelenik az igazi Elvira.

 

Elvira:

Én vagyok az az Elvira! Mi folyik itt?

 

Mindenki megdermed, rémülten állnak.

 

Igor (Huzatra mutat.):

Akkor ez ki lenni?

 

Huzat leveszi a fátylat, Krajcsovics Gizi felsikkant.

 

Gizi (Huzatra mutat.):

Jesszusom, a Lajos!

 

Igor (Csókosra mutat.):

Dehogy, ez lenni Lajos!

 

Lajoska (előre lép):

Én vagyok a Lajos! (Elvirához) Ugye anya, én vagyok a te kisfiad?

 

Elvira:

Igen, ő a fiam, és én vagyok az anyja! De mi folyik itt, még egyszer kérdezem!

 

Gizi (Lajoskára mutat.):

Ne hazudj! Te a Pista vagy, a takarító (Huzatra mutat) és ő az én Lajosom!

 

Lajoska (Gizinek, dadogva):

A Pi-pista csak ál-álnév, hogy a köz-köz-közeledbe lehessek. Tudodod Gizi, én sze-sze-szerelmes vagyok beléd.

 

Igor (Lajoskához):

Ráadásul te lenni géppuskaszájú?

 

Elvira:

Ő a fiam! És ne merjétek gúnyolni!

 

Gizi (Lajoskához):

Ezt felejtsd el, Pistalajos! Nem kellesz te nekem, mert (Huzatra mutat) ő az én szerelmem! Vagy ő, vagy senki!

 

Huzat:

Gizikém! Bocsi, hogy kiadtam magam Lajcsinak, a góré fiának. Azt hittem, hogy sokkal hamarabb célt érek a kitalált történetemmel, mint a valósággal. De az igaz, hogy én is Lajos vagyok. A becsületes nevem Czinner Lajos.

 

Bamba (Huzatnak csodálkozva):

Micsoda? Te tényleg Lajos vagy? Ráadásul Czinner! Miket tud meg az ember tízévi barátság után!

 

Gizella (Gizihez):

Most mi van, kislányom?

 

Gizi:

Semmi anyukám, nyugodj meg, minden rendben van. (Megsimogatja Huzatot) Ugye kedves, minden rendben?

 

Gizi és Huzat megcsókolják egymást.

 

Igor:

Sztoj! Elveszíteni fonál! 

 

Gizella (Odamegy Igorhoz, mustrálgatja.):

Igor? Igor, te vagy az? Te vagy Igor Kolobjov, aki addig állomásozott itt ideiglenesen, míg el nem zavarták?

 

Igor:

Dá. Én vagyok.

 

Gizella:

Nem ismersz meg te, te öreg zsivány? Én vagyok a Zsizsi, a te Zsizsid, te széltoló! Emlékszel még rám?

 

Igor (örömmel):

Zsizsi, daragij Zsizsi! Mi van veled, galambocska? Jaj te, micsoda nő voltál! Emlékszel lelkecske, ott ugráltál az ágyon és kiabáltál, még, még, akarom Igorka, még, még!

 

Gizella:

Jaj, ne izélj már, Igorka! Az nem én voltam, kedves.

 

Igor:

Nyet? Kár, pedig ez lenni nekem krásszívüj emlék.

 

Gizella kézen fogja Gizit, Igor elé vezeti.

  

Gizella:

Igor, ő a lányod!

 

Igor:

Micsoda? Ő lenni nekem lányka? Saját lányka? Mutasd magad kedves, de szép vagy galambocska! Adj egy púszit pápuskának! (Másához fordul) Nu Másenka, mehetsz Aljoskádhoz, nem bánom. Van már nekem lányom, igazi lányom.

  

Másenka sikkant egyet boldogan, és kiszalad a színpadról.

 

Elvira (Koppant a botjával.):

Elég ebből! Magyarázatot kérek, mi folyik itt?

 

Bamba:

Ez egy kicsit hosszú történet. De szívesen elmesélem.

 

Elvira (Igornak):

Engem egy dolog érdekel, mi van a közös üzletünkkel, Igor Kolobjov?

  

Fontos képviselő sietve be.

Fontos:

Elvira! Asszonyom! Sikerült, itt a vonat!

 

Huzat:

Ajaj! Helyben vagyunk, megint a vónát!

 

Elvira:

Jöjjön, Elemér, jöjjön kedves! Meséljen, mi történt?

 

Fontos:

Asszonyom, örömmel jelentem, hogy vállalkozásunk sikerrel zárul. A vonat befutott, vagyonunk gyarapodott.

 

Bamba (Ujját a szája elé teszi.):

Kicsit csendesebben képviselő uram, nehogy Morózus kapitány fülébe jusson.

 

Igor:

Nyet gond, kapitány lenni jó barát! (kezével mutatja) bálsoj táska vesztegetést kapni tőlem ajándék, azóta lenni jó cimbora, buzipajtás.

 

Bamba:

Puszipajtás.

 

Igor:

Hárásó, puszipajtás! De annak nem lenni semmi értelme! (Gizellához) Igyi szudá, Zsizsi, mi menni vacsora. Lenni mindenki vendégem.

 

Elvira (Igorhoz):

És mi lesz a szerződéssel, Igor bácsi?

 

Igor:

Lesz szerződés minden lenni legnagyobb rendben. Gizikém feleségül menni Huzat úrhoz, Másenka lenni asszonya Aljoskának, én meg élni ezer évig, boldogságban, egészségben.

 

Elvira:

Akkor tényleg minden rendben van! (Fontosnak) Képviselő uram, szabad a karját?

 

Fontos:

Elfelejtette, kedves, Elemér vagyok. Csak Elemér.

 

Huzat:

Aha! Értem már!

 

Elvira:

A karját, Elemér!

  

A Elvira belekarol Fontosba

 

Fontos:

Akkor remélhetek, úrnőm?

 

Elvira (Fontosnak):

Mit is mondott barátom, hol muzsikál az a cigány?

 

Fontos:

Itt lent, a Halászkertben, kedves. Mehetünk?

 

Elvira:

Menjünk, megéheztem.

 

Lajoska:

És velem mi lesz, anya?

 

Fontos (Lajoskához):

Veled, kedves fiam? Te leszel az egyik nagy, állami részvénytársaság vezérigazgatója! (Bambára és Csókosra mutat.) És ők lesznek a tanácsadóid! Most már minden rendben van, kedveseim, induljunk!

 

Elindulnak kifelé, Szivacs szomorúan szól utánuk.

 

Szivacs:

Asszonyom! És én? 

 

Elvira (a többiekhez):

Menjetek előre gyermekeim, nekem még beszélnem kell a titkárommal.

 

Mindenki el, Elvira és Szivacs maradnak a színen.

 

Szivacs (szomorúan):

Elvira, drága Elvira, már nem szeretsz?

 

Elvira (szerelmesen):

Ó Béla, drága Béla, szeretlek, imádlak, akarlak! Csak a tied vagyok, senki másé! Csak a tied!

 

Szivacs:

Hát akkor? Mit akarsz a képviselőtől, kedves?

 

Elvira:

A felesége leszek édesem.

 

Szivacs:

De hát, de hát most mondtad, hogy csak engem szeretsz, csakis engem!

 

Elvira (Simogatja a férfi arcát):

Ó te csacsi, csacsi gyerek! Nem érted szerelmem? Ez az üzlet! Inkább leszek egy képviselő felesége és egy titkár szeretője, mint egy titkár felesége és egy képviselő szeretője! Érted drágám? De most mennem kell szerelmem, mert vár a vőlegényem!

 

Megcsókolják egymást, Elvira el. Szivacs hosszan néz utána.

 

Szivacs (jókedvően, boldogan):

Micsoda asszony! És szeret, szeret, engem szeret!

 

 

 

FÜGGÖNY

  

 

V É G E

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Legutóbbi módosítás: 2019.06.25. @ 11:30 :: S. Szabó István
Szerző S. Szabó István 185 Írás
Irodalmi oldalam címe:www.pipafust.gportal.hu honlapom címe: www.sneider.5mp.eu vívóegyletem honlapja: www.kdvse.gportal.hu ha feltétlenül dumálni akarsz velem: 06/20 319-1045