Gorka Lívia: Én döntöttem – Üzenet
http://www.rtlklub.hu/musorok/uzenet/videok/94333
„A Munkácsy-díjas művész augusztus 4-én halt meg. Személyében a magyar kerámiaművészet elvesztette a nagy kísérletezőt, az „őselemek” szerelmesét, az agyag és a tűztitkának örök keresőjét, megfejtőjét.” (Dunai Adrienn, a verőcei Gorka Géza Múzeum vezetője)
Váza festett fekete-piros mintával, 1960
Gorka Lívia képes volt kilépni apja árnyékából, és kerámiáival saját stílust kialakítani. Mindig kézműves technikával dolgozó művész, saját technikát dolgozott ki a máz elkészítésére is, ezért művei mindig felismerhető, egyedi forma- és színvilágot képviselnek.
Egy több ezer éves kultúra természetszemlélete tükröződik Gorka Lívia jelképeket, szimbólumokat hordozó alkotásaiból. Magától értetődően idézi fel az ősi módszereket, nyúl vissza a kerámia legrégebbi formáihoz, mégis archaizálás nélkül tud modern lenni.

Tárgyai időtlenséget sugároznak, túlmutatnak az emberi léptékeken, a természet nagy energiáit, a mélyben szunnyadó, bármikor előtörő erőket jelenítik meg. Kozmikus távlatokat nyitnak, de drámaiságuk ellenére is valamiféle stabilitás, kiegyensúlyozottság jellemzi őket. Az állandó kiállításon látható tárgyakon kívül, a múzeum tulajdonába levő fotók, dokumentumok segítségével mutatjuk be a művész szakmai életútját, és néhány jelentős munkájával idézzük fel pályájának legfontosabb állomásait.

Meteor
Mint Szabó Lilla művészettörténész, Gorka életművének ismerője elmondta, „Gorka Lívia óriási tehetség volt, aki édesapjával, Gorka Gézával együtt a 20. századi magyar kerámiaművészet legjelentősebb képviselője volt, akinek letisztult formáiban óriási drámaiság rejlik.” Míg édesapja a népi fazekasságból indult és iparművész lett, ő keramikusként kezdte, és szobrászművésszé vált. Gorka Lívia egyetlen tanára az édesapja volt, s kezdetben az ő nyomdokain haladt.
Madaras tálkák
Alkotómódszeréről szólva a művészettörténész elmondta: jellemzően nem korongolt, hanem gyúrta, formálta az agyagot. Művei rendkívül népszerűek a nagyközönség körében, a hatvanas-hetvenes években szinte nem akadt olyan család, ahol ne lett volna általa készített dísztárgy: edény, váza, tál. Művei fogalommá váltak, ugyanakkor „nem vállalta az ipari sokszorosítást, és nem ment bele a rutinszerű önismétlésbe”. Alkotásai a világ sok tájára eljutottak, főként Amerikában és Nyugat-Európában ma is rendkívül keresettek. Művészeti fejlődésében az egyik legjelentősebb állomás az 1959-es finnországi nemzetközi kerámia-kiállítás volt, ekkor ismerkedett meg a magas hőfokú égetés technikájában rejlő lehetőségekkel is. Ezt követően tűntek fel samottos agyag, kő-agyag kísérletei, így születtek a hosszú fémlábakon álló, vagy éppen gubbasztó madarai, különös halai, archaikus hangulatú kőedényei.

Csopaki tartózkodásai alatt kezdett bele Az elhagyott falu sorozatába, az asszonyfigurákat ábrázoló, nagyon letisztult formájú alakok mintázásába. Figurái nagyon különböznek például Kovács Margit alakjaitól; soha nem volt szentimentálisan lírai, letisztult formáiban óriási drámaiság rejlik. Pályája során mérföldkövet jelentett az 1965-ös keszthelyi kiállítása, Borsos Miklós szobrászművész már ekkor felfigyelt a keramikusban rejtőző szobrászra. Új kiállítással 1987-ben jelentkezett utoljára a Vigadó Galériában.
Ekkor állította ki szárnyaló fehér madarait, a hullámokat, a szárnyalást kifejező gyönyörű ívformákat, amely a benne mindig élő erős szabadságvágyat fejezték ki. Életműve ezzel le is zárult. Annak, hogy ezt követően nem dolgozott tovább, az volt az egyik oka, hogy a közönség és a szakma nem követelte ki tőle, s nem is inspirálta új művek megalkotására – magyarázta Szabó Lilla. Hozzátette, ugyanakkor mintha valóban befejeződött volna az életmű. Maga Gorka Lívia egy helyütt erről így nyilatkozott: „El tudtam mondani azt, amit akartam.”

Váza madárral 1970-es évek
samott
„Egyedül a gondolkodó ember kísérelheti meg, hogy a rideg, szigorú, szervetlen világot is egymáshoz kapcsolódóvá, szervessé tegye. Természetismerettel, tisztelettel, tartással. A homo humanizmusával. Csak így lehet a kunsztból Kunst.” (Gorka Lívia)
Forrás:
MTI
fidelio.hu
mkvm.hu
upload.wikimedia.org
ernstgaleria.hu
magyarkeramia.hu
ernstgaleria.hu
Legutóbbi módosítás: 2019.11.12. @ 14:54 :: H.Pulai Éva
