Péter Erika : Ahol a napfény a szívekben él – 6.rész

Lávalesen

Valószínűtlennek tűnik, hogy csupán ötödik napja tartózkodunk a szigeten. Olyan hihetetlen, hogy már csomagolni s búcsúzni kell a „füstös öböltől” vagyis Reykjaviktól.

Mivel Budapestre csak este indul a repülőnk, mára is jut még néhány érdekes program.

A fővárostól nem messze állunk meg először. Olyan erős bűz ömlik be a buszba, hogy kénytelenek vagyunk befogni az orrunkat. A híresen tiszta izlandi levegőt a szabadban is elnyomja a szinte elviselhetetlen szag. Egy mellékútra térve gyalogosan közelítjük meg a penetráns bűzforrást. Akárcsak a lugasban a szőlők, úgy lógnak a fából készült rudakon a szárításra kiakasztott halmaradványok. Nem halakat, inkább egyéb, ebben az országban már hasznavehetetlen, gusztustalan haldarabokat látunk. A ragyogó üzleti érzékkel rendelkező izlandiak még ezt is eladják Zimbabwének. Amit csak lehet, pénzzé tesznek.

A szelektált szemetet, hulladékot például óriási zsákokba gyűjtik, majd Svédországba és Dániába exportálják.

Ismét a végtelen, bazaltpalacsintákkal és lávamohákkal szegélyezett egyes számú főúton haladunk.

Az aranygaluskára emlékeztető mohapárnák még fiatalok: csupáncsak néhány tízezer évvel ezelőtti vulkánkitörések eredményei. Mivel a sziget kialakulása kb. 56 millió évvel ezelőtt kezdődött, a formálódás ma is tart, így aztán Izland területe folyamatosan növekszik.

Csaba most a geológia tudományába ad némi betekintést. Teljesen érthető tehát, hogy a Kleifarvatn tónál nemcsak fényképezünk, hanem – mintha nem elég súlyos a csomagunk – szuvenírként köveket, kavicsokat gyűjtünk.

Mire a halbűz kiszellőzik a buszból, egy újabb, kellemesebb szag váltja fel: a kéné.

Utunk egy narancssárga pusztaságon át – sistergő gőzkürtők, szürke sármedencék között – a bugyborékoló szökőforrások, különös sziszegéseiről híres krysuvíki geotermikus területhez vezet. Megnézzük a fortyogó iszapot. „Lehet, hogy itt lakik a sárkány!”– gondolom magamban.

Errefelé annyira forró a talaj, hogy gödröket ásnak, fémfedőkkel letakarják és kemenceként hasznosítják őket. Így sütnek alkalmanként például kenyeret, bárányt a helyiek.

Grindavík város közelében meglátjuk azt az erőművet, amiből a feltörő hőforrások energiáját hasznosítják. Csakis az izlandiaknak juthatott eszébe, hogy egy geotermikus erőműből kiáradó szennyvizet turistalátvánnyá tegyék. A rendszeren áthaladt termálvizet ugyanis egy lávába vágott katlanba vezetik el. Ez a különös medence lett Izland első számú szabadtéri fürdőhelye. Narancsszínű hegyekkel körülvett, hatalmas lávatornyok alatt fürödhet a látogató a Kék Lagúnában. A fürdőkomplexum döbbenetesen szép látvány. A medencék szélén kicsapódik a fehér agyag (algák, ásványi sók szilikátok elegye), amit betegségek gyógyítására, kozmetikumok készítésére használnak, s természetesen árusítanak is.  A vizet kétnaponta cserélik Az izlandiak is szívesen látogatják, habár ez az ország legdrágább fürdője. Területén szauna, gőzfürdő, faragott lávabarlang, mini vízesések, sőt bárok is gondoskodnak a vendégek szórakozásáról.

Mi jó néhányan kívül maradunk. Nemcsak a borsos ár miatt (a csoportos jegy 35 euró/fő), hanem azért is, mert kevésnek találjuk az itt eltölthető másfél órát, plusz hosszú út áll még ma előttünk. Pihenni szeretnénk egy kicsit. A Kék Lagúnát így is látjuk. Az üvegfalú helyiségből remek a kilátás a világoskék, gőzölgő vízre s kimehetünk a nyitott teraszra is. Kellemes idő van. Picit irigykedve integetünk csoportunk fürdőzőinek.

Talán fél óra sem telik el és már a keflaviki repülőtéren vagyunk. Elbúcsúzunk Winnitől, a buszsofőrtől, Csaba velünk marad. Ő is hazautazik. Egy hónap múlva hozza majd a következő csapatot.

A repülőre várva elgondolkodom: „Milyen talpraesettek ezek az izlandiak! Milyen csodálatos, hogy ebben az országban nincs egyetlenegy analfabéta sem, és itt a legmagasabb a világon az egy főre jutó könyvek száma.”

Csaba által legalább háromezer kilométerrel közelebb került hozzánk ez a szimpatikus nép. Jól éreztük magunkat. Sokan szeretnének visszatérni még.

Aztán… a körülöttem állókhoz fordulok:

– Ti laknátok itt? – kérdezem.

Mindenki ingatja a fejét. Megértem őket. Én is így vagyok vele. Mi egészen mások vagyunk.   Ragaszkodunk a szülőhazánkhoz vagy kevés a napfény a szívünkben? Ki tudja!

Kora hajnalban száll le a repülőnk. Budapesten hűvös van. Idehaza is esik. Mindenki igyekszik hazafelé, csak Csaba türelmes. Mindnyájunktól elbúcsúzik.

Lehet, hogy neki már teli van a szíve napsütéssel.

Legutóbbi módosítás: 2019.06.25. @ 11:11 :: Péter Erika
Szerző Péter Erika 568 Írás
"Az ember akkor jut legközelebb saját énjéhez, amikor oly' komollyá válik, mint a játszadozó gyermek." (Herakleitosz) Előfordulok sok-sok antológiában, néhány folyóiratban, köztük a Bárka Irodalmi Folyóiratban, a Csodaceruzában és Dörmögő Dömötörben. a Breki Magazinban is. 2013 Ünnepi Könyvhét - A Körösvidéki Irodalmi Társaság Körösök Gyöngye díjával jutalmazta Másodvirágzás c. könyvemet. 2014: VOSZ - IRODALMI PRÍMA DÍJ a gyermekirodalomban kifejtett munkásságomért. Tizenkét önálló kötetem van. 1.Mindörökké mosoly ( Akkordia Kiadó 2. Szeretőim a szavak (Akkordia Kiadó). 3.Verselhetek 1.és 2.kiadás - Móra Kiadó) 4. Három Holló CD ( Palinta Társulat) Gyerekverseim némelyikét megzenésítették. 5.A nyakatekert zsiráf- gyerekzetek (magánkiadás) 6.Túlhordott ölelés - Irodalmi Rádió, Miskolc, MEK. kötet 7.Esőtánc- CD -megzenésített verseim. Énekli és zeneszerzője: Dafna 8. Csupa csiga - verses mesék - Timp Kiadó (2011) 9.ZabfaLók - verses történetek a lovakról- AB-ART Kiadó (2012) 10. Szélforgó CD. ( Fülemüle Zenekar -meg zenésített gyerekzetek 11. Másodvirágzás- Kortárs Költők sorozat (20.) AB- ART Kiadó (2013) Körösök Gyöngye Irodalmi Díj - a Körösvidéki Irodalmi Társaság megyei díja-2013 Ünnepi Könyvhét 12. Boldogságbolt -gyerekzetek ( AB-ART Kiadó) 2014. 13. Színházikó -gyerekzetek ( AB- ART Kiadó) 2014. 14. Autóparádé- leporelló ( AB-ART Kiadó) 2014. 15. Hajnaltól hajnalig- leporelló ( AB-ART Kiadó) 2014. 16. Elpattant zongorahúr - regény ( AB- Art Kiadó ) 2015. 17. Verő László oklevé l- Héttorony Irodalmi Magazin Szerkesztősége - líra kategória- 2015. Ha többet szeretnél tudni rólam, nézd meg a honlapomat! Honlapom: http://www.petererika.com/