Radnai István : Koppány

A mai Cili néni fáradtan íratja meg a tesztet.

 

A busz majdnem elgördült, vadul berregett, a sof?r keze a gombokon. A megállóban senki – hacsak a kutyát, vagy negyvenkilós /szájkosárral/, a gyereket, és aki mindezzel nem bírt -, az anyát nem számítom.

A kutya egykedv?en álldogált, az anyának sikerült a három-négyéves gyereket levadásznia, aki elfutott az ajtóból, amikor már-már felszálltak volna. Hiszen pont a középs? ajtónál álltak.

A járat, ha síneken pöfögne, vicinálisnak hívnák. A buszvezet? már tudja, melyik fánál, kapunál kellene megállnia.

– Koppány! – ezt lehetett hallani, a magyarázatot nem. Koppány, az engedékeny anya és a társadalom ellen lázadó egyéniség, apró botjával az üléseket porolta – eredménnyel.

Koppány mászott, a m?anyag alkatrészek szilárdságát próbára téve hadakozott a világgal. Aztán rájött, milyen szép hangot adnak a fémcsövek, amiket eredetileg nem hangszernek, de kapaszkodónak szántak.

A busz puhán gördült, nem fékezett rá, nem adott hirtelen gázt a zöld lámpánál.

Békeid?k békéjével, majd’ azt mondtam, poroszkált. A kutya egyhelyben állt, mi lehetett a neve, nem tudom. Kontemplatív alkat, filozófus vagy csak éppen nyugodt vérmérséklet?, rutinos utazó?

Az anyán az izgalom nem látszott, még a tanácstalanság sem. Megszokta? Modern nevelés?

Nem szabad frusztrálni a gyereket, csak az álmatag utasokat, akik a koruk és a majdnem vidékies életforma nyugalmával nem h?börögtek.

Elszármaztam Pasarétr?l, a H?vösvölgy felé – régi iskolám mellé igyekeztem.

Igen az úgy volt, mint régen, az iskola mellé!

De most fegyelmezetten összegy?ltünk ötvenhat év után. Ne a forradalomra gondoljatok, ötvennégyben végeztünk, addigra, aki akart, már gimnazista volt, esetleg – magyarul – inas. Hivatalosan szakmunkás-tanuló!

Most se szak, se munka, se tanulás – nyugdíj és s?r? temetések. Két éve még a tanító nénib?l átképzett magyart tanárn? is köztünk volt.

Megkérdezték, t?lem: – Na, ez kicsoda? – Mondtam, nem jártunk egy osztályba!

Ugyanis a fels?sök fiúosztályba lettek sorolva, a lányok közül az eggyel magasabb osztályt kedveltem. A párhuzamos lányosztály pisisei nem érdekeltek.

Kórusban felkacagott a beavatott társaság. Tíz évvel id?sebb volt nálunk Cili néni!

A párhuzamos osztály leányait amortizálta az élet, gyerekeket nem az osztályban neveltek, egy se lett talán pedagógus.

– Mind elvitték a legények elejét! – idéztem felocsúdva az emblematikus példamondatot. Ne kérdezze senki, milyen nyelvtani forma példamondata volt.

A házi feladat, eme jól megjegyezhet? példamondat után, az volt, írjuk a kérd?, felszólító – a f?mondatot, a mellékmondatot, a f?névi állítmányt vagy a jelz?s szerkezetet. A névutó vagy a hátravetett jelz?, mint a határozós szerkezet…

Ha tudnám, mit tanultunk a négy év alatt a rosszalkodáson kívül.

Ja, akkor már kit?zhetném a Kossuth-díjat!?

– Mind elvitték a legények elejét, most már komolyra fordítva – talán el tudnám mondani a barátok és osztálytársak, a fiúk egyre hosszabb listáját…

A lányok, közül az osztály-szépe, aki kifogástalan eleganciával és alakkal külföldr?l látogatott egyetlen egyszer a találkozóra…

Az ötvenéves óta tartjuk évente, október elején.

Amikor a felh?kön valahol még átdereng a kék, belesek oda, látom-e ?ket?

Koppány legalább olyan rossz gyerek lesz, szabadon ugrál majd ki az ablakon, hogy megússza a karéneket. A nagyherceg özvegye sem vezényli már a sztálin-kantátát…

Ja, hogy nincs karének? El is felejtettem.

A számítógépek monitora sem villog kéken vagy szürkén.

A mobilon leveleznek, interneteznek, írják a leckét, puskáznak…

Koppány? Talán már bedolgozó lesz!

Cili néni fiatalabb maradt mindnyájunknál – csak korábban született. Nem voltunk a temetésén. Egy év múlva hiába hívtuk a találkozóra. Talán a fogadott gyermek vette fel a kagylót, vagy az albérl?. Rosszabb esetben az eltartója.

A kréta, a tábla, a felelés, könyvnélküli megtanulandó versek? Mert arra vigyáztunk, ne kívülr?l tanuljuk meg.

Belül kellett megtapadnia a könyv nélkül elmondott versnek.

Koppány nem lázadt egészen a végállomásig, vagy én szálltam-e le hamarább? Az átkeresztelt buszt vártam.

A hölgy, még nekem is néni, akit?l a megállóban érdekl?dtem, meglehet?sen tájékozott volt a viselt dolgaink tekintetében.

Talán látta, amikor a szakállas remete, igazi remete! – földjéb?l kihúztuk a répát vagy a torma gyökeret?

Mert az már kerítetlen volt, nem kert vagy telek.

A remete szent könyvét olvasgatta és egy hordár kocsit tolt maga el?tt. Err?l volt nevezetes, és világító kék szemér?l.

Mi meg arról, ha nem szöktünk éppen, a lányok copfja körül settenkedtünk.

Ne gondoljon az olvasó másra, még álmainkban is legfeljebb egy-egy nyálas csókról álmodoztunk, amit félrecélozva – a piruló orcákra…

Gyengéd er?szakkal? Nem találom az igét, a jelz?t, a határozót, a példamondatot.

A lányok persze kétoldalról csókolgatva egymást, a kapuban várták társn?iket. Szoros közösségben csivitelve és intrikálva.

Semmi más nem utalt a nemi különbségekre, csak a mi vadabb játékaink, kakaskodásaink. Míg ?k – valami anyai ösztönt?l vezérelve – megosztották egymással titkaikat.

Megtudhattam volna álruhában, hogy kinek tetszem? A barna és s?r? – ma azt mondanám érzékien formás test? – Irénr?l tudtam.

De, mint mindig, elhibáztam. Sz?ke, karcsú két-három évvel id?sebb n?vére, Mari énekelte a szopránszólót…!

Ezt a hátrányt semmilyen gyengédség, megosztott tízórai, nem feledtette.

Koppány nem lesz ilyen boldog. Hiperaktív gyerekként speciális osztályba kerülhet. T?lünk azok kerültek kisegít?be, akik túlkorosak vagy halvér?ek voltak. Megaludt a tej a szájában… – ismeri valaki ezt a mondást a rohanás közepette?

Huszonnyolc vagy harminckét Koppány özönlött ki a kapun júniusban! Az utolsó tanítási napon felesleges lett volna sorakozóval próbálkozni. Tudták ezt a tanáraink is.

Cili néni sem fogócskázott velünk aznap a szünetben. Az osztályf?nök tavasszal megszült. Vigyáztunk a nagy hasára, amíg velünk volt. Alapjában jólneveltek voltunk, a választékot akkor cseréltük hátrafésült hajra.

Még nem volt topogónk és cs?nadrágunk – majd a gimiben. Amikor sorbaálltunk az igazgatói iroda el?tt.

Igazgatói int?, inkább a szül?knek, öltöztessenek már fel végre, a majmok helye az Állatkertben, a Városligetben, a Cirkusz és a Vurstli mellett..

Ilyenkor az igazgató nem angolparkot mondott, de esküszöm – mindez vidámabb volt, vidámabb élet, mint bármilyen Vidámpark..

Ha egyáltalán vidám lehet egy hely, ahol halálos balesetet lehet szenvedni.

Koppány nem tanulja meg, hogy… „mind elvitték”…

A mai Cili néni, fáradtan íratja meg a tesztet, sablonnal értékeli, és irány konyha vagy a másodállás.

A mai Cili néni retteg, hogy megint sorban állhat a munkaügyi központban.

És gyorsan leadja két óra anyagát, mert el van maradva.

Egyszer ki kellene menni a temet?be, miel?tt minket visznek! Farkasrétre, a Nemzeti Sírkertbe, az Új Köztemet?be. Mert mind elvitték a legények elejét! És a tanárokat, a lányosztály felét…

 

Egy csokor virággal többet veszek a kapu el?tt – na jó, nem csokorral – a nyugdíjból.

Egy szál virágot a padtársam, Ádám sírjára, apám sírja felé útba esik.

 

 

 

 

Legutóbbi módosítás: 2011.01.14. @ 17:29 :: Radnai István
Szerző Radnai István 330 Írás
Publikáló szerző vagyok. Cikkeim, írásai, verseim, novelláim a "rapista" illetve "RaPista" nicknéven is megtalálhatók egyes portálokon.