Kavyamitra Maróti György : Középiskolásoknak

– vagyis szigorúan tizennyolc éven aluliaknak –

 

A dolog úgy áll, hogy kapálózhatsz, tiltakozhatsz bárhogy Te kedves Gimnazista, a nyár véget ér már, és rövidesen kezd?dik a suli.
Habár úgy sejtem, hogy Lelked mélyén nem is tiltakozol oly nagyon, mi több – ha nem is vallod be, mer’ az ciki lenne – tán nem is olyan rossz, hogy kezd?dik a suli.
Persze, nem az unalmas nyelvtan órákra célzok, nem is a riasztó matek órákra, de tán azt beismered, hogy annyira jó lesz újra a haverok közt, annyira jó lesz újra délutánonként beülni a Klubba, annyira jó lesz valami REND szerint élni megint, igaz?
Rendezett életet élni, nyolctól, hétt?l akármeddig, órarend szerint.
Én legalább is így voltam evvel, vagy ezer évvel ezel?tt.
Tehát a rend: szóljunk egyet-kett?t a rendr?l!
A 2009 – 2010. tanév rendjét már megszabták Számodra, én meg csak segíteni akarok, hogy kissé lazítsuk föl a rend merevségét, és tegyük igazi RENDDÉ!
Tehát: a tanév els? tanítási napja 2009. szeptember 1., az utolsó 2010. június 15.
E két dátum között 287 nap a különbség. (Igaz, ha ebb?l lekapod a szüneteket, szombatokat, vasárnapokat, akkor a valós tanítási napok mindössze 183 napot tesznek ki, de ez a Te bioritmusod tekintetében lényegtelen, mert a tény és a való: 287 nap lesz a tanítási év.
(Kivéve persze a szerencsés-szerencsétlen érettségiz?ket: mivel az írásbeli érettségik május 3-án kezd?dnek, így tizenkettedikesek esetében a tanév hossza  csak 244 nap lesz.)
Persze: lesznek a szünetek, éspedig a következ?k szerint:
?szi szünet: 2009. október 26 – október 30. (szünet el?tti utolsó tanítási nap október 22, csütörtök, a szünet utáni els? tanítási nap november 2., hétf?);
téli szünet: 2009. december 23 – 2009. december 31. (szünet el?tti utolsó tanítási nap december 22., kedd, a szünet utáni els? tanítási nap 2010. január 4., hétf?);
tavaszi szünet: 2010. április 2 – április 6. (szünet el?tti utolsó tanítási nap április 1., csütörtök, a szünet utáni els? tanítási nap április 7., szerda)


Mi mégis maradjunk annál a 287 napnál, és tekintsünk erre az id?tartamra, mint aranyharmadolható szakaszra!
Az aranyharmadolást zsigerb?l ismered, hisz így tagolod esszéidet, fogalmazásaidat: miért ne tagolnád így iskolai létezésedet?
Az aranyharmadolás szabálya, hogy ha 10 egységnek veszed az egészet, akkor:

a bevezet? rész legyen 1,9 – 2;
a lényegi rész (tárgyalás?) 5, és

a befejezés 3 egységnyi.
No, ha ezt a metódust követed a tanév osztásában, akkor a bevezet? 55, a lényegi szakasz 143 és a befejezés 88 nap.
A bevezet? szakasz tehát  október 23-ig tart.
(Ne feledd! Ekkor kezd?dik majd az ?szi szünet, végre, valahára!)
A lényegi szakasz (remélem, nem tárgyalás, f?leg nem fegyelmi) tehát március 15-én ér véget.
(Most mondd! Hát nem furi ez az aranyharmadolás, de tényleg: nem furcsa, hogy a szakaszhatárok éppen két legfontosabb Nemzeti Ünnepünkre, a magyarság nagy nekiindulásainak id?pontjára esnek? Mondd, hogy véletlen, ha mered!)
A maradék a befejezés szakasza.

Na jó, de mire való ez az egész?
Mit kéne kezdened Neked evvel a tagolással, hogyan oszthatnád be jól az id?t, hisz „mindennek rendelt ideje van” e világon?
Én a következ?t tanácsolnám.
Ne hadd el magad, barátom, lelked ne bízd a tanárokra!
Vagyis: ne éld bele magad abba, hogy rengeteg id? van a tanévb?l, hanem már szeptember másodikán kapcsolj g?zer?re.
Mire gondolok?
Már másodikán kezdjed elolvasni az ajánlott olvasmányokat!
Jegyzetelj olvasás közben!
Mit?
Szerepl?k rendszerét, jellemét, cselekmény vázlatát, a m? szerkezeti határait.
Hidd el: majd nagy haszna lesz ennek a „befektetésnek”, amikor a m? elemzéséhez, és a záródolgozatokhoz érkeztek!
Ismételd át az el?z? évi dolgokat szeptember els? napjaiban!
El se hiszed, mennyit felejtettél például a nyelvekb?l, hacsak nem volt akkora szerencséd, hogy gyakorolhattad a f? nyelvet a nyár során.
Helyedben a legkritikusabb matek példák megoldási képleteit, levezetésüket átnyálaznám.
És így menj föl, föl, egyre följebb, és körülbelül október huszadika környékén érjed el a Neked rendelt csúcsot!
Akkor aztán arra a csúcsra rátelepedhetsz, és március tizenötödikéig szépen szinten tarthatod Magad; nagyobb er?feszítéseket nem kell tenned már, csak ülj a nyomdokhullámon, biztosan képes leszel hozni legjobb formádat, szinte er?lködés nélkül.
Március tizenötödike után kell újra ráhajtanod, ismételned, elmélyülnöd az anyagban, de már nem túl nagy er?feszítéssel.
Tégy úgy, ahogy kemény tornagyakorlat után teszünk: lazítsd el szellemi izmaidat!

Sikeres, és f?leg kellemes tanévet kívánok Neked!

Legutóbbi módosítás: 2009.08.27. @ 07:57 :: Kavyamitra Maróti György
Szerző Kavyamitra Maróti György 400 Írás
1951-ben Boldog Sarlósasszony napján születtem. A keresztségben kapott nevemen kívül még az ÃÂrja Majtreja Mandala buddhista rendben kapott nevemet használom előtagként, melynek jelentése: a Költészet Barátja. Voltam segédmunkás, szerszámkészítő szakmunkás, tanár. Jelenleg semmi vagyok: sok-sok érműtétem után leszázalékoltak, igazi semmit-tevő lettem. Ezért írok. Hej,ha csak még egyszer tanterembe léphetnék... Dehogy írnék én ilyen-olyan írásokat: elmondanám a teremben, és az jó lenne. Lettem hát (a drága Arannyal ellentétben) énektanárból éneklő. Elvált vagyok, két nagy gyermek apja, és nagyapja egy gyönyörűségnek, Kamillának, Millának.