dr Bige Szabolcs- : Andorás

(Halljátok hegyek 9) *

 

 

Emlékeztek még Andorásra a „Halljátok hegyek!”-ből? Mikor legutóbb találkoztunk vele éppen a városba készült szakmát tanulni. Azóta eltelt jó pár év, s kemény, mokány fiatalember lett belőle. Most ott látjuk a templom lépcsőjén üldögélni egy toprongyos alak társaságában. Régi ismerősünk őkelme is. Nem más, mint Gerő.   

      Lerongyolódott kopott alak, de nem csak a gúnyájára nézvést, hanem az egész, ahogy van. A szemei zavarosak, véreresek, az arca borostás, lerí róla a nyomurúság, az elhanyagoltság.

      — Mi van magával, Gerő bátyám?

      — Mi, mi… Mi bajod velem?

      — Ett ma valamit?

      — Eridj dógodra! Hagyj békén!

      Andorás azonban nem hagyta, s addig uzsukálta, míg emberünk kötélnek állt.

      — Itt van a közelben egy büfé, Ábris üzemelteti, egy falumbeli.

      — Ábris? Nekem is falumbeli! — kiáltott fel meglepetten Gerő.

      — Tudom!

      — De nagy bölcs vagy! Tudsz mindent?

      Közben odaértek a büféhez. Andorás két adag berbécstokányt rendelt kovászos uborkával.

      — Itt éppen úgy főznek, mint otthon, majd meglátja, Gerő bátyám!

      — Inkább hozzál egy kupica erőset!

      — Azt nem! — válaszolta a fiatalember keményen. — Tudja, nekem is van annyi gondom, bajom, bánatom, hogy néha alig bírom elviselni, de mégsem iszom. Nem hiszek a mondókában, melyik így szól: Mit tesz a székely, ha örvend? Pálinkát iszik. S mit tesz, ha bánata van?

      — Pálinkát iszik! — vágta rá Gerő.

      — Na, lássa, ez az, amiben nem hiszek!

      — De hát, milyen bajod lehet neked?

      — Nem áll velem szóba egy fehérnép sem!

      — Azt ne is bánd!

      Ameddig így dobálták a szót, meghozta Ábris a tokányt, s jó étvágyat kívánva, kérdezte mit hozhat még.

      — Két fröccsöt! — mondta Andorás, s Gerő szemei felcsillantak.

      — Málnafröccsöt! — pontosította a rendelést a fiatalember, társa nagy bánatára.

      — Ez aljas kitolás! — háborgott amaz.

      — Amit most mondani akarok, azt teljes józanul kell meghallgatnia. Hogy fogja fel jól minden szavamot!

      — Mondd hát, hallgatlak!

      — Menjünk ki a parkba, s ott elé adom, amit mondani akarok.

      Találtak is egy árnyas padot, ahová letelepedve Andorás elmondta, mekkora sok bajt, lelki és egyéb nyomorúságot okozott neki, édesanyjának és édesapjának Gerő.

      — Nagy háborúságot okozott kend nekünk a családban.

      — Ki vagy te, hogy ilyenekkel állsz elő?

      — Andorás, Barta Andorás fia.

      — Az-é?

      — Lássa, itt élek most a városban. El kellett jőnöm a faluból. Szakmát tanultam, most saját vasas műhelyem van. Három segéddel dolgozom. Készítünk mindent, ami vasból van, patkószegtől a kerti törpéig. De főként vaskapukat, díszes kovácsoltvas kapukat.

      — Szép!

      — Most szükség lenne egy éjjeliőrre.

      — Kutyád nincsen?

      — Van, van. Egy kuvasz. A bács fia, Juon adta, aki nem akart tovább pásztorkodni, otthagyta az apját, s az esztenát. Most itt eszi fene a városban, beállott egy építkezéshez maltert kavarni. Otthonról hozta a kutyát. Becsületes pénzt fizettem érte, egy heti napszám árát.

      — S nekem ezzel mi dolgom?

      — Mondom! Ember is kell a kutya mellé. Gerő bátyámra gondoltam. Van a műhely mellett egy fűthető helyiség, ott meghúzhatja magát. Éjjeliőr lesz, s ezenfelüli tisztje az udvar tisztántartása, miután befejeztük a munkát. Szóval kap szállást, rendes gúnyát, és ebédet. Azt Ábrtistól kell elhoznia mindünk számára délben egy órakor, kantáros fazékban.

      — És ha nem fogadom el?

      — Ez az egyetlen esélye. Tőlem mehet a híd alá, s koldulhat a templom előtt, ha hagyja a többi koldus! Ha elfogadja, ember lehet még magából, de nincs többé egy korty ital sem!

      — Mégis mit gondolsz, mi vagyok én? Bornemissza János?

      Andorás felállt a padról, és vissza se nézve csak ennyit szólt:

      — Majd viszek a sírjára virágot!

      Gerő nem válaszolt. Segélykérően nézett szét a parkban, hátha valaki bár egy fikarcnyi részvétet mutatna iránta. De mindenki önzően saját magával elfoglalva jött-ment, beszélgetett, kutyát sétáltatott, gyerekre figyelt, vagy csak egyszerűen üldögélt örvendve a friss levegőnek.

      — Várj! — ugrott hirtelen talpra, s szaporázott a fiatalember után, aki már jócskán elhaladt.

      — Nos? — állt meg Andorás.

      — Legyen! Csak mondd meg, mi ez az egész? Hisz’ minden utcasarkon találni három éjjeliőrnek valót is.

      — Azért teszem, hogy magát büntessem: nap, mint nap lásson, tudja, hogy tőlem függ az élete, és ne hagyja a lelkiismerete egy percig sem nyugodni. Ez az egyik.

      — A másik?

      — Hogy vezekeljek! Hogy lássam magát nap, mint nap, tudva mit követett el a családom ellen. Hogy vezekeljek, mert nem tudok apámnak megbocsátani…

 

 

 

 

 

Legutóbbi módosítás: 2012.10.19. @ 10:21 :: dr Bige Szabolcs-
Szerző dr Bige Szabolcs- 647 Írás
Teljes nevem Bige Szabolcs Csaba. Orvos vagyok, nyugdíjas, Marosvásárhelyen végeztem 1960-ban. Most Olaszországban élek.