Markovics Radmila : Gyöngyszemek 2

Kedves emlékek a gyerekeim kiskorából *

 

 

 

 

4

 

A kislányom két és fél éves lehetett, amikor elmentünk Bácstopolyára az anyámnak csizmát vásárolni. Kora téli reggelen indultunk autóbusszal. Én magam is összébb húztam a kabátom, meg egy cseppet sem volt melegem, de nézelődhetnékem sem, az anyám meg sál nélkül, kigombolt télikabátban, fejfedő és kesztyű nélkül, vidáman ballagott mellettünk. Ránéztem a kislányra, aki szintén fázósan bújt hozzám.

— Fázol, kislányom?

— Igen.

— Mid fázik, gyerekem?

— A harisnyanadrágom — mondta sírós hangon.

Felhúztam a ruhácskáját, hát volt mit látnom, elfelejtettem a bugyiját ráadni.

Azonnyomban bementünk egy üzletbe, vettem a gyerekemnek bugyit, meg egy nadrágocskát is. Ráhúztam ott rögtön és mentünk cipőt keresni.

— Fázol még, Gócikám?

— Ott bent nem — mutatott az üzletre —, de itt kint igen.

— De hiszen még nadrág is van rajtad.

— Most a nadrágom fázik — volt a felelet.

 

………………………

5

 

A kisfiam még fiatalabb volt, amikor mentünk hazafelé. Egyszer csak úgy, minden bevezetés nélkül odafordult hozzám, és elkezdte mondani:

— Tudod anyu, ha majd nagy leszek, akkor elveszlek feleségül. Én téged nagyon szeretlek, és nem hagylak el úgy, mint a tata. Mindig veled leszek.

„Na nesze neked, most magyarázd meg ennek a kis embernek, hogy ez lehetetlen.”

— Figyelj csak rám, Lórikám. Mire te megnősz, anyu idős lesz. Majd egy szép lányt megszeretsz, és az lesz a feleséged. Az anyukákat nem lehet a gyerekeknek feleségül venni.

— Miért nem lehet?

— Szeretnél te is gyereket?

— Minek? Én vagyok a gyereked.

— Ezért nem lehetsz a férjem.

— Ki nem engedi?

— Az úgy van, hogy a gyerek megnő, legény lesz, elvesz egy lányt, gyerekeik lesznek, én meg nagymama leszek.

Feltételeztem, hogy egy szót sem értett meg a gyerek nagyszintű magyarázatomból.

— Ha már nagymamának kell lenned, csak ne legyen nagy a hasad — zárta le a magas röptű beszélgetésünket.

 

………………………

6

 

— Anyu, mi vagy te, lány, vagy asszony? — kérdezte Lóri.

— Asszony vagyok.

  Az hogy lehet? Viktus néni, Manci néni, Bözsi néni, meg a többi asszony is mind olyan nagy hasú, neked meg nincsen.

— Nem attól függ, hogy ki a lány és ki az asszony. Tudod kicsim, akiknek van gyerekük, azok asszonyok, akiknek nincs, azok a lányok.

Hát én aztán „tudományosan” megmagyaráztam a fiamnak a különbséget a feltett kérdésre.

                                             

………………………

7

 

Gócikám születésnapjára játéktelefont kapott. Állandóan telefonált, csak tenefolnak nevezte. Nemes házaspárral baráti kapcsolatban voltunk, és Jancsinak tetszett a tenefol kifejezés.

Játékra szólította fel a kislányt, ő az igazin hívta a gyereket.

— Mit tartasz a kezedben, Gócikám?

— Tenefolt.

Jancsi jóízűen heherészett ezen. Beszélgettek, és Jancsi letette a telefont. Gócika is.

— Mit tettél le, Gócikám?

— Amit te — volt a válasz.

— Így kell nekem, most megkaptam! — mondta csalódottan Jancsi.

 

Legutóbbi módosítás: 2010.02.17. @ 18:43 :: Markovics Radmila
Szerző Markovics Radmila 66 Írás
MarkoviÇ Radmila, Kishegyes Belgrádban születtem, (ajaj) 1940. nov. 04-én. Vegyes házasságból származom. Apám Jovan, MarkoviÇ, anyám Süli Verona volt. Tanár voltam, nyugdíjas vagyok. Nagymama szervíz dolgozik hét közben az unokáknak. Szakkönyveket fordítottam magyar nyelvről szerbre, könyvem jelent meg Rövid történetek az életemből címmel. Szegeden doktoráltam magyar nyelvből, ÃÅjvidéken szereztem meg előzőleg a Bölcsészeti Kar Magyar Tanszékén a magyar nyelv és irodalom, valamint a szerb nyelv és irodalom tanári diplomáját.