dr Bige Szabolcs- : Nem most történt…

Régina a nagyobb gyerekeit szélnek eresztette, s a kicsire rázárta az ajtót. –

A falu végén kis putriban lakott Régina, a hat gyerekes cigányasszony.

   Nagy nyomorban éltek. A többi cigány is megvetette. Nem segítették.

   Maga kereste a bajt.  Mondták.

   Férje nem volt, s munkája is csak néha: ha elhívták házhoz, ezt-azt segíteni. Ilyenkor a nagyobb gyerekeit szélnek eresztette, s a kicsire rázárta az ajtót.

   Ott állott szegényke a kicsi ágyban, s vágyakozva nézett ki az ablakon.

   A nagyobbacskák még feltalálták magukat valahogy. Kéregettek, s ha nem kaptak, loptak. Mikor lopáson érték valamelyiket, jól elverték, de legközelebb újra elvette, amit elért a keze. 

   A kicsit árvaházba akartuk adatni, mert különben éhen hal. Ezt beszéltük a tanítóval, meg a tanács megbízottjával. Jól is haladt a tárgyalás, csak engem irritált, hogy egyfolytában, azt fújták, hogy így a cigányok, úgy a cigányok.

   Mondom nekik, nem az a baj hogy cigányok, hanem, hogy Régina milyen felelőtlen, lusta, nyomorult.

   Ha cigány, ha nem cigány mondtam —, azért kell intézkedni, mert a gyerek életveszélyben van. Különben én is cigány vagyok!

   Na, mérgemben kiszaladt a számon! De tényleg sértett a hozzáállásuk.

   Ez eredmény?

   Másnap egy magyar se jött be a rendelőmbe…

(1963. tavasz)

Legutóbbi módosítás: 2021.07.29. @ 09:29 :: dr Bige Szabolcs-
Szerző dr Bige Szabolcs- 647 Írás
Teljes nevem Bige Szabolcs Csaba. Orvos vagyok, nyugdíjas, Marosvásárhelyen végeztem 1960-ban. Most Olaszországban élek.