Koosán Ildikó : Remy de Gourmont: Helena

Remy de Gourmont

 Heléna

                        Koosán Ildikó fordítása

 

 

Heléna, Kálvária szállásadója, szegények anyja,

Tisztelünk, képed medálra, érmére faragva, 

Bűnös lelkünket a kábulat bíbora vakítja;

Heléna, küldd Megváltónk vérét, hogy lemossa,

Heléna, te, a fájdalmak földi szolgálója,

Heléna, te Hármakhoz választott az égbe,

Heléna, te Palesztina, Heléna te Bazilika,

Heléna, te a szolgaság keresztjén felfeszített,

Szent Heléna, te vezesd tévelygő lelkeinket.

 

 

 

Hélène 

Hôtelière du Calvaire, mère du Labarum,

Tête frappée en médailles et en monnaie d’amour,

Poitrine expiatrice des stupres de la pourpre ;

Hélène, pérégrine vers le sang du Sauveur,

Hélène, qui baisas la terre des douleurs,

Hélène, qui choisis, entre les trois, la Seule,

Hélène, Palestine, Hélène, Basilique,

Hélène, crucifiée sur la croix byzantine,

Sainte Hélène, guidez nos âmes pérégrines.

 

Szombathely, 2011. július 31

 

 

Jegyzet:                                              

Szent Heléna Nagy Konstantin császár édesanyja A hagyomány neki tulajdonítja Jézus keresztjének megtalálását. Amikor 306-ban Konstantin lépett a trónra, maga mellé vette a császári udvarba édesanyját, és császárnői címet adott neki, valamint szabad rendelkezési jogot a kincstár felett. Ekkor verették Ilona képét a pénzérmékre is.326-ban a Szentföldre zarándokolt, bejárta a kereszténység szent helyeit, templomokat építtetett Betlehemben, az Olajfák hegyén.

 

A 4. század végéről való legenda szerint a Golgotán megtalálta Jézus és a két lator keresztjét, és a keresztre feszítés eszközeit is. A helyet azért nem volt könnyű megtalálni, mert az üldözések idején egy Vénusz-szobrot állítottak föl ott, hogy aki Krisztus tiszteletéért odamegy, úgy tűnjék, Vénuszt tiszteli. Ezért a keresztények elkerülték a helyet, s az már majdnem feledésbe merült, amikor Ilona égi jel alapján rátalált a helyre. Eltávolíttatott onnan mindent, ami a pogány kultuszhoz tartozott, s a mélybe ásva (egy sziklaüregben) megtalálták a három keresztet.A szegekből koronát és zablát készíttetett Konstantinnak, a keresztet pedig Rómába vitette és felépítette a Szent Kereszt bazilikát. Szintén az ő nevéhez kötik a napkeleti bölcsek jelenleg a kölni dómban őrzött maradványainak megtalálását is.Szentként tisztelik, ünnepe a katolikus egyházban augusztus 18-án van.

Legutóbbi módosítás: 2019.07.09. @ 15:16 :: Koosán Ildikó
Szerző Koosán Ildikó 940 Írás
Koosán Ildikó vagyok. Jelenleg Szombathelyen élek.