Torjay Attila : Tudományos megbeszélés – 2.

*

 

— És legelőször is volt az ősrobbanás.

— Aha, és mi volt az ősrobbanás előtt?

— Hát akkor semmi. Se idő, se anyag.

— És hol volt az a sok semmi, amiből később a végtelen tér és anyag keletkezett?

— Nono, azt egyáltalán nem lehet mondani tudományosan, hogy sok semmi, mert az akkor már úgy nézne ki, mint valami. Ráadásul sok.

— Jó, akkor kicsi semmi.

— Már az is valami. Egyszerűen semmi. Kész.

— Jó, egyszerűen semmi.

— És akkor egyszer csak ősrobbanás kezdődött.

— Hoppá! Az „egyszer csak” az idővel kapcsolatos dolog, azaz egyszer csak lett idő? Aztán ősrobbanás?

— Persze, hát ugye fordítva csak nem lehetett, hogy semmi idő alatt ősrobbant volna, vagy vissza az időben.

— Vissza az időben? Az is idő.

— Ja, akkor az nem.

— De miért lett egyszerre csak idő, meg tér? Miért pont akkor?

— Mert akkor jött el az ideje.

— Az így nem jó. Mert akkor ezzel azt mondjuk, hogy volt idő előtte is, és amikor elkövetkezett az ideje, akkor robbant.

— Nem, nem volt idő előtte, ez teljesen biztos.

— Miért?

— Mert okos emberek megállapították. Azért. Tér sem volt. Se anyag.

— Aha. És akkor a végtelen egyenlő a nullával, azaz az ősrobbanás előtti semmi, meg az utáni végtelen tér és anyag egyenlő?

— Hm, a végtelen nem lehet egyenlő a nullával, azt hiszem, de biztos van megoldás. Gondolkodjunk.

— Hát, ha nekem semmim sincs, és egyszer csak végtelen sok valamim lesz, az szerintem csoda.

— A fizika a csodát nem ismeri. Feldobsz egy fél téglát: leesik. Benyúlsz a konnektorba: megráz. Ilyen érthető dolgokból épül fel. Gondolkodjunk. Például lehet két Világ, az egyikben semmi sincs, a másikban meg végtelen idő és anyag. És akkor egyszer csak az egyikből minden átkerül a másikba egy ősrobbanással.

— És ott marad a semmi.

— Nem marad ott a semmi, mert akkor az valami lenne. Semmi se lesz ott.

— De hát akkor így nincs két Világ, csak egy. A régiből semmi lett. Ráadásul a semmi régi ideje folytatódik az újban.

— Igen, mindig csak egy. A másik pihen. Az idő meg törlődik, és kezdődik a nulláról.

— A semmi ne pihenjen. Ha meg újra kezdődik az idő, az azt jelenti, hogy igenis volt előtte is.

— De az egy másik Világ ideje volt, az nem számít.

— Ja, és vajon hányszor változott már így minden?

— Nem mondtam, hogy változott, csak változhatott.

— És az nem lehet, hogy ez a végtelen Világunk összeér egy másik végtelen Világgal, és az is egy másikkal?

— Marhaság. A tér és az idő is görbül.

— Mint a labda?

— Pontosan, meggörbül és önmagába visszatér. Mint egy labda.

— Ez marha jó, van egy végtelen tér, ami saját magával összeér a végtelenben, és ez az egész a nagy semmibe lett elhelyezve.

— Milyen nagy semmibe, milyen nagy semmibe? Nincs nagy semmi, meg kis semmi, hányszor mondjam. Semmi van! Illetve nincs. És nem lett elhelyezve!

— Akkor elhelyeződött?

— Igen, megcsinálta a saját helyét magának. Kitöltötte a teret.

— A semmiben. Ami nincs.

— Te egy gáncsoskodó, minden kákán csomót kereső ember vagy, egy igazi pszichopata, teljesen megbolondítasz, idáig mindent tisztán értettem, most meg… nem is magyarázom tovább, úgy se értenéd meg.

— Pszichopata? Az te vagy. Engem mániás depresszióval hoztak be.

 

Legutóbbi módosítás: 2010.10.19. @ 16:00 :: Torjay Attila