M. Fehérvári Judit : Hétköznapi kultúrröffeneteim 2.

A mellékelt kép nem az előadás bábjait ábrázolja! *

 

 

 

      Szabó Borbála – Varró Dániel: Líra és Epika

Budapest Bábszínház

 

 

A tegnapi napon az immár IV. alkalommal Debrecenben zajló Deszka Fesztivál egyik kimagaslóan jó teljesítményét, a Líra és Epika című darabot láttam a Budapest Bábszínház előadásában.

Maga a szöveg eleve ötletes, pazar nyelvi– és irodalmi fordulatokat, csattanókat tartalmaz, a szlenget úgy elegyíti a magas nyelvi normákkal, hogy elképesztően kacagtató mókáknak lehetünk mi is a részesei, a történet szintén mesterien megírt, bájos és elragadó.

Budapesten éppen szeptember óta szerettük volna megnézni e darabot, de még esélyünk sem adódott arra, hogy jegyet kaphassunk rá. Így az itthoni berkekben is nagyon észnél kellett lennünk, hogy bejuthassunk a szent varázslat templomába.

Miután a történetről és a kritikákról is elég cikk áll rendelkezésre a neten, így csak saját benyomásaimról szeretnék röviden beszámolni.

A rendező, Mácsai Pál neve azért már az előadás előtt jelezte, hogy nem akármilyen bábjátékról van szó.

A darab nem a hagyományos „kőszínházi bábszínház” világát követi, azaz nincs paraván, csupán a bábszínészek és a tér. Bárhol, akár itthon is eljátszhatná az a tizenkét kiváló színész, aki a szerepeket megkapta. A színészek fekete ruhája és a bábok egységes karton színe hatalmas kompozíciót hoz létre: a japán bunraku világát idézi. Itt sincs eltakarva a színész, a mozgató, sőt néha hangsúlyozzák is. Azonban mégis elhisszük, hogy a báb külön életre kel. Játék ez, a látszat és a képzelet között: ott a mozgató, látom, de az észt legyőzi valami különleges hatalom, egyszer csak nem figyelünk másra, csak a bábokra, az ő életükre…

Ha egy közönség színházba megy, elvárja, hogy ne lásson semmit a „sötét” előtt, itt azonban már érkezésünkkor ülnek, fecsegnek, járkálnak a bábszínészek. Nincs határ köztünk, köztük és a bábok között. Beavatottak vagyunk egy térbe, olyan ez, mint egy fogadás: járkálás, ricsaj, hangulat. Ez a közösségi élmény csak nő, hiszen fokozatosan tanúi leszünk Líria és Epikum birodalmainak csetepatéi dolgaiban, együtt nevetünk, csodálkozunk és tapsolunk. Ez lehet a rendezés egy nagy előnye. Szerencsés a tér választás és a minimalizálás, ami a darabot összetartja. Nincs felesleges tárgy, jelmez, színész…

Még a szünet is természetes, s az előadást lezáró óriási taps pedig egyaránt a színészeké, a bábtervező munkájáé, a rendezőé és természetesen Varró Dánielé.

Ugyanakkor hajlamosak vagyunk feledni a dramaturgot, akinek a kész művet olyan bravúrral kellett átírnia, hogy vastaps zárhassa az előadást.

 Szabó Borbálát nagyszerűen megtalálta a történet és fordítva is igaz, mert ő meg a kész anyagot transzformálta át úgy, hogy gurgulázva mulathassunk…

Ritkán látni ekkora sikert, s még kevésbé fordul elő az emberrel, hogy nehezen áll fel székéből, mert akár még egyszer megnézné ugyanazt, hiszen oly gyönyörűségesen boldogságos pillanatokat élhetett át.

Le a kalappal, Budapest Bábszínház!

 

 

Debrecen, 2010. március 14.

 

 

Epilógus:

 

Mert semmi sem tökéletes…

Tehát mellesleg grammatikailag csak így, hadd legyen Keep smiling!

 

„Néhány rövidke nap csak

S a hullámok fölötted összecsapnak.

…S amikor új ruhát nem lát már, csak ócskát,

Akkor a koldus foltozó szabócskát

Megint, megint a szívemre ölelem.”

 

(Nestroy)

vad dramaturgnő  | 2010. március 17. szerda, 11:46

 

Kedves X (Én lennék, de szerénységem nem engedi, hogy megjelenjen álnevem…)!

Nagyon örülök, hogy ennyire tetszett az előadás! AZ viszont nem szép dolog, hogy a másik szerzőt, aki a darab (epikumi) felét és mellesleg egész történetét írta — nem dicséri meg olyan szépen az írása végén, mint a rendezőt, a bábtervezőt, vagy Varró Danit!

Vajon miért van ez így?

 

Üdv:

Szabó Borbála

Valahogyan így vagyunk mi itt Közép-Kelet-Európában…

Röffengetünk néha-néha és még a szép is idő is, a mozdulatok egyszerű csöndje is viharokat gerjeszt, s vajon mi végre?!

Legutóbbi módosítás: 2010.06.01. @ 15:00 :: M. Fehérvári Judit
Szerző M. Fehérvári Judit 168 Írás
2010. karácsonyáig középiskolai történelem-orosz- magyar-tánc -és drámapedagógus voltam, aki akkor egy művészetoktatási intézményben próbálta átadni mindenféle tudását. Ez volt életem második munkahelye. Az első, a volt alma materem, egy Vegyipari Szakközépiskola, mert az egyetlen napig sem űzött alapszakmám általános vegyész. Akkor, 2010 év végén elhatároztam, hogy belevágok az ismeretlenbe... Jelenleg pedagógiai szakmódszertani cikkeket írok egy újságnak. Az irodalom felüdülés és kikapcsolódás, rejtvény és néha megoldás is, de sajnos egyre kevesebb időm van rá, s minél inkább belemélyedek, annál inkább rádöbbenek minden hiányosságomra. Ez néha aztán földhöz is vág... Meg a gravitáció... Ennél többet nem szoktam elmondani magamról, s ezt is azért tettem, mert ma ilyen kedvemben voltam... Debrecen, 2012. március 31.