dr Bige Szabolcs- : Hol van a lányod, Kalári?

*

 

Ajtó nem volt a házon, csak egy piszkos pokróc felakasztva az ajtókeretre.

Bent nem várt tisztaság fogadott. A tapasztott föld elsimítva és sárga homokkal felszórva. A kékre meszelt falon színnyomásos szentképek, festett tányérok.

Sok bútor nem volt, az igaz: egy asztal, két rozoga szék, egy pad és az ágy, s azon egy rongyokba csavart csecsemő.

Kalári — így szólították a faluban — az ágyszélén ült, és valamilyen gyanús folyadékot tartalmazó üvegből etette a babát.

— Mi az ott az üvegben? — kérdeztem, miután illően köszöntem.

— Tea — volt a rövid válasz —, más nincs a házban. — Különben is mi közöd hozzá? — pillantott fel.

Mondtam ki vagyok, utána kicsit röstelkedve kérdezte:

— Nem baj, hogy tegezlek?

— Úgy nézem, egykorúak vagyunk.

Megnyugodva folytatta az etetést. Én meg néztem, az egyik székre óvatosan leereszkedve.

— Tej nincs? — kérdeztem a csendet megtörve.

— Adnék neki, ha lenne.

— Mást is szoktál adni neki teán kívül? — kérdezősködtem tovább, szétnézve a szobában, a gyermek anyját kerestem.

— Délben majd adok sültpityókát felfőtt vízzel elkeverve — jött a szakszerű magyarázat.

Azt hittem rosszul hallok. Krumplit egy három hónapos csecsemőnek? De hát ezt mondta.

— A leányodé a kicsi Balázs, ugye?

— Az — válaszolta bőbeszédűen.

— És te neveled? — folytattam a faggatózást.

— Én!

Na, ezzel nem sokra mentem, hiszen láttam, hogy ő etette. Teáztatta. S majd pityókával is ellátja délidőben.

— Kalári, hol van a leányod?

— Férjhez ment! — fakadt ki dühösen. — Most már tudod. Meg vagy elégedve? Ismered, milyen bolond. Hát megszülte kicsi Balázst, s rea két napra férjhez ment. A kicsit meg itt hagyta a nyakamon. Kínlódhatok vele. De ne mondd el senkinek, mert akkor elveszik a gyereket. Inkább éhezek, koldulok, mindent megteszek, amíg az a cafka haza nem kerül.

— Kalári, figyelj rám. Itt lakik három házzal arrább Marcsa mama, van tehenük, s én most megszegődöm a kicsinek a tejet, csak hozd át minden reggel.

— Áldjon meg a Boldogságos Szűzanya, úrfi!

 

 

 

2007. május 5.

 

 

 

 

Legutóbbi módosítás: 2021.07.29. @ 09:29 :: dr Bige Szabolcs-
Szerző dr Bige Szabolcs- 647 Írás
Teljes nevem Bige Szabolcs Csaba. Orvos vagyok, nyugdíjas, Marosvásárhelyen végeztem 1960-ban. Most Olaszországban élek.