2. Krampusz, Télapó-Fagy Apó, Gyed Moroz és Ay(az) Ata
Érdemes egy kis kitérő erejéig szót ejteni karácsonyfáinkat gyakran díszítő „segédjéről”, Krampuszról is, 

E kegyetlen figura az idők során egyre szelídült, később Krampusz csak virgácsot hozott, m
Krampusznak akadnak európai alteregói, mint a barna csuhás Knecht Ruprecht német nyelvterületen (akinek eredetét az ősi germán hitvilágban kell keresni), a rossz gyermeket megvirgácsoló Belsnickel Dél-Németországban (innen a virgács) vagy a francia Père Fouettard, sőt a közel-keleti újév (Nowruz) ünnepségéhez kötődő Hajji Firuz is sok értelemben Schwartze Peter rokona. Á
3. Télapó-Fagy Apó, Gyed Moroz és Ay(az) Ata
A tévhittel ellentétben egyik sem kommunista „találmány”, amiképp a mi Tél Apónk is ismert már Arany János korától (vagy még azelőttről). Egy székely népmesében (Benedek Elek gyűjtése) Tél Apó ugyan nem jelenik meg, de Jégország királya már igen. S nehogy azt higgye valaki,
Az orosz Gyed Moroz (Fagy Apó) egy orosz népmesealakból ihletődött, kinek neve Morozko (az első orosz népmesegyűjtő Alexander Afanaszjev jegyezte le, megjelent 1855-63 között). A mesében egy gonosz mostoha kiküldi a télbe mostohalányát, hátha megfagy. Ám a lány találkozik Morozkoval, akivel kedvesen viselkedik, ez meghatja az öreget, és egy ölnyi ajándékkal halmozza el. A mostoha ezt látva másnap édes lányát küldi el, akit Morozko megfagyaszt. A történetben nem kevés a Mikulás motívummal való analógia: a jó gyermek (lány) megajándékozása, és a rossz megbüntetése. Ha a Mikulás–Krampusz párosban a kedves, jó gyermeket megajándékozó Mikulásnak a párja a gonosz Krampusz (Sátán) az ellentét az orosz „Mikulásnál” is jelen van, de fordított felállásban. Morozko/Gyed Moroz személyisége kettős: a jókat megajándékozza, a rosszakat megfagyasztja, amiként a neve is sugallja. Az előbbiben egy kedves lány, (egyes források szerint az unokája) Sznyegurocska (Hókislány) segíti. Érdekességként, Gyed Moroz nem a sarkkörön túl lakik, csak a közelében, de szintén finnugor vidéken: Veliky Ostyugban, egy permi falucskában.

Sznyegurocska Gyed Moroz és a Tavasz lánya, gyermektelen házaspár neveli fel, ám amikor szerelmes lesz, megolvad… Története akkor vált közismertté, amikor 1873-ban színpadra került. Még a cári Oroszország idején a karácsonyi ajándékozás egyik főszereplőjévé vált. Elmaradhatatlan dísze lett az orosz karácsonyfáknak. A kommunisták betiltották a Miklós-nap, és a Karácsony megünneplését. 1935 után megengedték az Újév megünneplését, és a fenyő díszítését, amely alkalommal kerülhetett sor a decemberi ajándékozásra. Ez alkalommal Sznyegurocska már Gyed Moroz unokájaként és fő segítőjeként jelenik meg.
De miként született a török nyelvű népek Ayaz Ata-ja (Fagy Apó) kinek segítője Kar Kiz (Hóleány)? A török nyelvcsaládba tartozó népek (a csuvasok kivételével, akik ortodox keresztények) mind muzulmánok, akik, bár Isa (Jézus) egyik prófétájuk, nem ünneplik a születése napját, sőt, követelésükre metamorfozálódott egyes nyugati vásárokban a karácsonyi vásár karácsonyfátlan mesevásárrá a rosszul értelmezett tolerancia jegyében. Állítólag sértik a muzulmánokat a keresztény jelképek. Erre szerintem nem az a megoldás, hogy eltüntessük őket (még templomainkról is a keresztet!), hanem az, hogy mi épp úgy elviseljük, tiszteljük a muzulmán jelképeket-ünnepeket. Például a félholdat vagy a Ramadant…

A Hold az éjszaka szimbóluma volt, amikor gonosz teremtmények bújnak elő, boszorkányok és rablások és gyilkosságok történnek. Ugyanakkor hittek a Hold varázserejében, és kapcsolatot véltek felfedezni a Hold fázisai és a termékenység között. Ay Ata (Holdatya) létező személyére nem volt nehéz Ayaz Ata-t ráépíteni…
Nem minden muszlim közösség értékeli olyan szentségtörőnek, és idegennek, rájuk erőltetettnek Ayaz Ata személyét, mint a tadzsikok. Újabban Kirgisztánban van a hazája, a Tien San hegységben lakik, melynek egyik csúcsát róla nevezték el!
Legutóbbi módosítás: 2018.02.26. @ 16:13 :: Vandra Attila

