S. Szabó István : Manyi néni

*

 

 

 

Személyautó poroszkált a poros, falusi úton. A férfi lazán fogta a kormánykereket. Hol az utat, hol a járdát fürkészte. Lassan haladt, mintha keresne valamit, vagy valakit. A sarkon feltűnt egy biciklis rendőr. Leszállt a kerékpárról, és magasra tartott jobb kezével, megállást parancsolt az autósnak.

— Jó napot kívánok! — lépett a rend őre a letekert ablakhoz. — Száguldunk, száguldozunk? — kérdezte.

— Harmincöttel jöttem, kedves biztos úr! — mondta a férfi. — Az nem száguldás!

— Hogy mi a száguldás, azt én döntöm el! Világos?

— Persze uram, világos! — hagyta rá a férfi. — Nézze…

— Tehát beismeri! — vágott közbe a rendőr. — Összefoglalom az eseményt! Ön, a harmincas tábla mellet száguldott el harmincöttel! Ez kérem, szabálysértés! Kérem a jogosítványt és a forgalmit.

Az autós a kesztyűtartóban kotorászott.

— Tessék biztos úr, itt van minden — mondta kis idő múlva.

A rendőr körbejárta a kocsit, közben az iratokat lapozgatta.

— Ivott? — kérdezte.

— Egy kortyot sem.

— Biztos? Mert megérzem!

— Biztos.

— Szerencséje van, hogy kifogytam a szondából! Na, szálljon csak ki az autóból! — intett a férfinak.

Kelletlenül szállt ki a kocsiból. Nyújtózott egyet, majd a rendőrhöz fordult.

— Biztos úr! Azt nem értem, hogy miért van ott harmincas tábla? Se zebra, se iskola! Akkor miért?

— Hogyhogy miért? — fortyant fel a rend őre. — Látszik, hogy nem idevalósi! Elmondom magának! — körülnézett, lejjebb vette a hangját, szinte suttogott. — Azért kedves uram, mert ott — mutatott az egyik épületre —, abban a házban lakik a Manyi néni!

— Kicsoda?

— A Manyi néni!

— Az meg ki a fene? Valami vajákos? — gúnyolódott a férfi.

— A polgármester úr édesanyja.

— És azért van ott az a tábla, mert ő ott lakik? — kérdezte hitetlenkedve az autós.

— Persze. Már nagyon öreg szegény. A járás is nehezen megy neki — magyarázta a rendőr. — Tudja, olyan izével…, olyan járókerettel vagy mivel megy át az út túloldalára. 

— De hát, nincs is ott semmi! — mondta csodálkozva a férfi.

— Nincs — jelentette ki a rendőr.

— Csak a pusztaság!

— Az.

— Akkor minek megy át?

— Hogy utána visszamenjen. Tudja milyenek az öregek!

— Tudom — mondta a férfi. — De akkor sem kéne ide az a tábla, nem igaz?

— Dehogynem! — ellenkezett a rend őre. — Hisz van olyan nap, amikor háromszor-négyszer is átmegy.

— Ez agyrém! — mondta a férfi. — Na, jól van, büntessen meg, aztán hadd menjek! Sietek!

— Harmincezer forint.

— Hu, az sok! 

— Mindjárt gondoltam — nyugtázta a rendőr. — Na, lássa, kivel van dolga, és hogy ne mondja, hogy mi itt vidéken szívtelenek vagyunk, legyen tízezer, az alapítvány részére. Ha ezt kifizeti, akkor nincs büntetés. Na?

— Milyen alapítvány?

— Manyi néni megsegítésére alapítvány. A kuratórium elnöke, maga a polgármester úr. Itt a csekk! — nyomta a férfi kezébe a sárga papírlapot.

— Köszönöm! Nagyon hálás vagyok! Hogy tudom elhagyni a falut?

— Jobbra is, balra is! Ha jobbra fordul, akkor vigyázzon — intette őt a rendőr —, mert ott rögtön lesz egy húszas tábla a kocsma előtt! Tudja délután négy és este nyolc között az út szélén szokott fetrengeni a jegyző édesapja, azért a forgalomkorlátozás.

— És mi van balra? — kérdezte az autós, és az volt az érzése, hogy egy magánkirályság területére érkezett.

— Hatvanas tábla! Iskola! Persze, gyorsak a srácok! Futnak, ugranak, hipsz-hopsz és már ki is térnek, de azért vigyázzon! 

— Na és egyenesen?

— Az a legtutibb! — csettintett nyelvével a rendőr. — Ott mehet százzal is!

— Az jó!

— Ott lakik a Sumák képviselő úr elvált felesége és anyósa! A két a szemét! Képzelje! Mindenéből ki akarják forgatni szegény képviselő urat! A százas táblát a képviselő úr rakatta ki. Fantasztikus összeköttetései vannak.

— És mi van, ha megfordulok? — kérdezte az autós.

— Nézze uram! Manyi néni pont most megy át a túloldalra. Ma már harmadszor. Ha elüti, engem kirúgnak! Ha megáll, és rákiabál, hogy mit piszmogsz te vén banya, akkor is kirúgnak — összekulcsolta két kezét. — Uram! Kérem? Menjen egyenesen!

— Százzal? — kérdezte a férfi.

— Aha! — mondta örömmel. — Nézze csak! Most áll be a városi busz! Ezzel szokott hazajönni a két némber! Nekem meg két gyerekem van, és ugye a jutalom! Kérem?

Kezet fogtak, a férfi beugrott a volán mögé. A másik ülésre dobta a csekket, indított, gázt adott.

 

A hosszantartó rendőrségi vizsgálat során megállapítást nyert, hogy a balesetet, a két elhunyt gyalogos figyelmetlensége okozta.  

A balesetben szerepet játszó autós — hogy megtalálja lelki békéjét —, kedvezményes áron jutott telekhez, bizonyos Sumák képviselő úr által. 

 

Manyi néninek gyönyörű temetést rendezett az alapítvány. Őt egy, a szabályokra fittyet hányó kamion taposta halálra. Mindez akkor történt, amikor a rendőrt — a buszmegállóban történt baleset során nyújtott, gyors és szakszerű intézkedése jutalmául — a városházán megjutalmazták és előléptették.

 

Az önkormányzat most azért lobbizik a fővárosban, hogy a falu kapjon még egy rendőrt, mert ha az egyik nincs szolgálatban, még mindig ott a másik, aki a Manyi néniről elnevezett múzeum előtt posztolhat.

 

 

VÉGE

 

 

 Ja, azt elfelejtettem mondani, hogy a múzeumot Manyi néni házából, vagyis a polgármester úr szülőházából alakították ki.

 

MOST VAN VÉGE

Legutóbbi módosítás: 2010.02.18. @ 14:49 :: S. Szabó István
Szerző S. Szabó István 185 Írás
Irodalmi oldalam címe:www.pipafust.gportal.hu honlapom címe: www.sneider.5mp.eu vívóegyletem honlapja: www.kdvse.gportal.hu ha feltétlenül dumálni akarsz velem: 06/20 319-1045