Berta Gyula : Kérlek, csak bólints!

Nagyon szívesen nézegette a szőkésbarna hosszú copfot, és persze a hozzátartozó lányt, leginkább.

Lent a gimnázium udvarán jólesően duruzsolt a „hosszú” szünet.

Elvileg ki kellene menni, de nem szerette volna, ha őt azért veszítené el (itt megállt a gondolata: eszébe villant, hogyan veszíthetne el valakit, akit még…), mert korán lelepleződnek az érzelmei.

Nem volt erős fizikumú. Pont ez az aggasztó: erősebb fiú osztálytársai kinevették, sőt néha nevetségessé tették a lányok előtt.

Ezt semmiképpen sem tudná elviselni, ezért inkább vállalta az „osztályban-maradás” miatti retorziót is.

A „retorzió” teljesen új volt számára, nevetségesen idegen. Ilyet talán csak az unalmas történelemkönyvek tartalmaznak.(Az előző órán mondta a tanár.) Érthető, de elfogadhatatlan új szó. Most különben sem érdekes. Sokkal fontosabb volt a hosszú copf.

Szerencsére csak az osztálytársnőivel beszélgetett, nevetgélt.

Még legalább öt perc van vissza a szünetből. Le kellene menni.

Vajon mi olyan nevetni való?

Tegnap vette észre, hogy egy darabig ő is ugyanazon az útvonalon megy hazafelé.

Most meg akarta várni a sarkon. Elment az utcasarokig, átment a zebrán, szokás szerint elfordult balra és ott megállt. Délidőben alig volt néhány ember az utcán. Úgy tűnt, jól alakulnak a dolgok.

Izgatottan várta a lány megérkezését. Megtervezve már a teendők hosszú sorát, pontosabban – mivel látásból már ismerték egymást (köszönni szoktak, mióta az uszodába jártak úszó-tanfolyamra) egyszerűnek tűnt a kezdet.

Egyre hevesebben kalapált a szíve, már csak néhány pillanat és…

A sarok mögül felbukkant a hosszú copf… Nem volt egyedül! A barátnői kisérték. (ők nem is erre laknak – ötlött fel benne a remény)

Nevetve haladtak el mellette, köszönt nekik. A copfos visszanézve köszönt, de továbbra is egymásba karolva, nevetve mentek az úton.

Tehetetlennek és nevetségesnek érezte magát.

Ahogy távolodtak, a bokrok és fák között már egyre nehezebben tudta megítélni, hol megy a copfos, a lányok között vagy jobb szélen?

Lassan utánuk indult óvatosan, szinte zajtalanul lépkedve.

Büszke volt a zajtalan lépésekre. Az öccsével is így szoktak lépni az erdőben, ha valami élőlényt kellett becserkészni, a fényképezőgép számára.

Meg kellett állnia, a lányok is megálltak nevetgélve és búcsúztak.

Csak a copfos volt már a kapujuk előtt, (most végre tudja már, hol lakik ő) a kulcsot kereste jól láthatóan, de úgy tűnt, egyelőre nem találja.(Otthon felejtette… talán.)

Nekiiramodott, még beszélhetne vele, mielőtt bemegy.

Csak úgy süvöltött a májusi levegő mellette, alig jutott lélegzethez, de majd kipiheni, csak odaérjen. Nevetséges lesz majd a dolog, így még meg sem tud szólalni.

„Nem baj, Nem baj”- dübörögtek a futás lépései…

A copfos megtalálta a kulcsot, hallatszott a zár rozsdás csikordulása… még elérheti, vigasztalta magát, de…

A lábai nem engedelmeskedtek, lassú volt, hallotta, amint köszöntötték a hazaérkezőt.

Vesztett – gondolta – miközben kifújta magát. Odaért, de későn.

A fákon és bokrokon madarak csicseregtek… bent, valahol a házban a copfos, megszólíthatatlanul.

Idilli kép.

Gyűlölte ezt a napot!

Azonban bevillant, amint indulás előtt elrakta a füzeteit, IGEN: ezt kell tennie!

Elővette az egyik kockás füzetet. (A vonalasakat nem szerette.) Levélben kér randit – talán így egyszerűbb is – gondolta.

Az utca elejét jelölte meg, úgy kb. félóra múlva.

Úgy tervezte, hogy miután bedobta, csenget és a bokrok közt megvárja a fejleményeket.

(Haza is kellene menni előbb, már régóta kínozta az éhség.)

Nehezen nyílott ki a postaláda fedele, kutya úgy tűnt nincs, de a nyikorgás egetrázó volt.

Megnyomta a csengő gombját. Valahol bent most idegtépő berregés jelezte a jövevény érkezését.

Nem hallatszott ki a működő csengő hangja. Talán nincs áram alatt.

Kopogó lépések győzték meg ennek ellenkezőjéről.

Gyorsan az út melletti bokrok közé ugrott, nem is nagyon figyelte hova. Osztálytársai kinevetnék, ha látnák…

A hangyák marása kezdett elviselhetetlenné válni, úgy látszik hiába csengetett, a háziak, a hangyák nem kívánták marasztalni.

Ő volt, a copfos.

Észrevette a postaládában levő levelet, kivette.

Mosolygott és kissé elpirult.

Most legjobb lenne előugrani és…

Nemsokára fordult a kulcs a zárban, belülről.

Elment a helyre, ahova a találkát kérte. Megállt az út mellett, nézte az erősödő forgalmat, ahogy az autók elhaladtak mellette. Mintha mindenki tudta volna, ő miért áll itt. Úgy tűnt az autókból feléje bólintva osztoznak boldogságában az emberek.

Messziről észrevette, amikor az imádott hölgy kilépett a kapun.

Találkozásukkor semmi sem úgy történt, ahogy eltervezte, csak mosolygott, csak állt ott, boldogan, amikor odaért a szép copf tulajdonosa.

Nem is tudott eleinte mit mondani, a lány beszélt, úgy tűnt, örömmel jött.

Ez megnyugtatta.

Az úton az erősödő forgalom résztvevői üdvözlést bólintottak feléjük. Csodálkozott is a lány, hogy új barátját itt ilyen sokan ismerik.

Még sokáig beszélgettek, most már nem volt köztük félszegség.

A nap alacsonyan járt, haza kellett indulni.

Nem kísérte haza, nehogy bármi bajuk származzon a fellobbant szerelemből, csak búcsút intettek – többször is.

Lelépett a járdáról, hogy útját rövidítve átkeljen. Megtorpant, amint egy érkező autó nagyot döccenve libbent át előtte. A sofőr sem lehetett idevaló, meglepte a döccenés, nem tudta kikerülni a kátyút, a kerék belecsúszott és nagyot döccenve hagyta el gödröt, a bent ülőket bólintásra kényszerítve.

 

Ma, sok évvel később arra vitte útja. A tavasz illataival játszott a szél. A résnyire nyitott ablakon hihetetlen erővel tört be a sosem feledett múlt.

Megállt a ház előtt. Határozatlan lépések vitték a ház bejáratához.

Ugyanaz a nyomógomb, lehet, hogy nincs is áram alatt…ötlött fel. Az udvaron három-négy kisgyerek játszott a homokozóban. Egykedvűen nézték az idegent, majd folytatták a vár építését (csata lesz délután, valódi homok-csata, addigra mindennel készen kell lenni..).

Megnyomta a csengő gombját. Valahol bent most is idegtépő berregés jelezte a jövevény érkezését.

Nem hallatszott ki a működő csengő hangja.

A nyíló ajtóban szimpatikus, korosodó hölgy jelent meg. A bejárathoz jött. Fején a gondozott, őszülő szálak copfba kötve.

– Szervusz Amália! – lelkendezett a férfi, majd az asszony kérdő pillantására elbizonytalanodott.

Az asszony nagy szemekkel, nézett azokban nem volt gyűlölet, csak a felismerés fájdalma.

A szemek beszéltek csupán.

A férfi megszeppent tekintetéből egy ki nem mondott kérdés suhant az asszony felé: „Te vagy az, Amália? Ne felelj, ha nem teheted, kérlek, csak bólints!”

 

Legutóbbi módosítás: 2009.02.09. @ 12:17 :: Berta Gyula
Szerző Berta Gyula 0 Írás
Műszaki végzettségű, irodalom és művészet-kedvelő ember vagyok.(amikor forró nyári napon ködszerűen szurkálja bőrödet az eső; amikor segítséget kérnek és nem tudsz ellenállni...-az az én nevem)