H.Pulai Éva : Kamarazene függ?knek

A Háló Közösségi Központ kamarazenei koncertsorozatának decemberi el?adásán, december 2-án, a Háló Közösségi Központban Mozart Négy menüett, Karlheinz Stockhausen In Freundschaft (Barátságban), Olivier Messiaen La Rousserole Effarvatte (Cserreg? nádiposzáta) és Schubert Bevezetés és Variációk a ââ?¬Å¾Trockne Blumenââ?¬? témájára (ââ?¬Å¾Elszáradt virágokââ?¬?) cím? m?vei hangzanak fel.

A Háló Közösségi Központ kamarazenei koncertsorozatának decemberi el?adásán, december 2-án, a Háló Közösségi Központban Mozart Négy menüett, Karlheinz Stockhausen In Freundschaft (Barátságban), Olivier Messiaen La Rousserole Effarvatte (Cserreg? nádiposzáta) és Schubert Bevezetés és Variációk a „Trockne Blumen” témájára („Elszáradt virágok”) cím? m?vei hangzanak fel. 

 

El?adják: Rákóczy Anna (fuvola), Barta Gábor (zongora) és Sík Dóra (gordonka). A koncert kett?s megemlékezés. Olivier Messiaen születésének századik évfordulóját ünnepeljük decemberben. Karlheinz Stockhausen pedig nyolcvan éve született és egy évvel ezel?tt, decemberben hunyt el.

Messiaen elhangzó m?vének alcíme: „Madárhangok és egy mocsárban eltöltött nap élményeinek fölidézése zongorán”. A m? részlet a Madárkatalógus-ból, Messiaen 1958-ban megjelent kötetéb?l, amely Franciaország tájait az ott él? madarak énekén keresztül mutatja be. Messiaen m?veire hatottak zenén kívüli elemek is, köszönhet?en sokoldalú érdekl?désének. Már párizsi tanulmányai alatt érdekl?dött a görög és hindu ritmika iránt, de foglalkozott az egzotikus népzenékkel és a madárhangokkal, valamint az emberi test mozgásának, az atomok és a csillagok elmozdulásai ritmusának is nagy figyelmet szentelt. Kés?bbi stílusának is ezek lettek forrásai. Tanított a párizsi Conservatoire-ban is, ahol többek közt Stockhausen is tanítványai közé tartozott.

Stockhausen fuvolára írt szólódarabja egy bels? párbeszédet jelenít meg, melynek során hét lépcs? vezet az egység megvalósulásához. A m? folyamatát Stockhausen így foglalta össze: „Világos megkülönböztetés, viszonyulás egy közös és állandó középponthoz, csere, közelítés egymáshoz, elevenen felfelé tör? elemek mozgása a formula vége felé irányulva: BARÁTSÁGBAN.” Stockhausen megteremt?je a klasszikus elektronikus zenének, amellyel az ötvenes évek els? felében Párizsban ismerkedett meg, és amely a következ? években kizárólagos szerepet kap kompozícióiban. A mostani koncerten azonban egy akusztikus kompozíciója szólal meg, melyet 1977-ben, egy tradicionálisabb, melodikusabb hangzás felé forduló zeneszerz?i korszakában írt.

Schubert a Die Schöne Müllerin dalciklus egy dalának témájára variációsorozatot komponált. A dalban rejl? dráma hét fuvola-zongora variáció folyamán bomlik ki. A nagyobb szabású darabok ellenpólusaként Mozart Négy menüettjének fuvola-gordonka átirata is felhangzik.

Az egy órás m?sor után bor és pogácsa várja a vendégeket, majd beszélgetés a m?vészekkel az el?adott m?vekr?l. A kulturális élvezeteket a helyszínen – a Kolta Galériában – megtekinthet? kiállítás teszi teljessé. 

Kamarazenei Koncert: „Szó, hang, fütty”
Háló Közösségi Központ
Budapest Belváros, Ferenciek tere 7-8. III. lépcs?ház
2008. december 2. 19.00 óra

A mellékelt képen Fischer Ádám vezényel

 

Legutóbbi módosítás: 2019.09.11. @ 06:34 :: H.Pulai Éva
Szerző H.Pulai Éva 1146 Írás
A H. a nevem előtt, csak egy megkülönböztető jel, hogy ne keveredjenek össze a hírösszeállítások a firkáimmal. *Pulai Éva