S. Szabó István : Titkosított anyag

*

 

 

Kora tavasz volt. Gyerekek rohangáltak a téren, nyugdíjasok csevegtek önfeledten a cukrászda teraszán, fiatal lányok heherésztek az iskolaudvaron. Az ismert politikus az egyik fa alatt, egy padon ücsörgött. Szerelmes párok andalogtak a sétányon, kutyák szaladgáltak a fövenyen, és nem messze tőle, egy vattacukor árus ajánlgatta portékáját. A politikus friss újságba temetkezett, szinte belebújt az illatos lapokba. Néha felnézett, lopva körülpislantott, mintha várna valakire.

A távolban feltűnt egy jól öltözött, öltönyös alak. Közeledett a pad felé. Amikor odaért, még egyszer alaposan körülnézett. Meggyőződött róla, valóban nem követték, majd egy hírtelen mozdulattal lehuppant a politikus mellé.

Úgy ültek egymás mellett, mint két idegen. Nem néztek egymásra, inkább előrenéztek a semmibe. Úgy beszéltek egymással, mint a hülye filmekben előforduló kémek.

— Elhozta? — kérdezte a politikus.

— Megígértem, elhoztam — mondta a másik.

— Tehát, elhozta! — sóhajtott fel örömmel a politikus, és elégedetten mosolygott bajusza alatt.

— El.

— Mutassa! — nyúlt a táska felé a politikus.

— Itt? — kérdezte rémülten a másik. — Maga megőrült!

A politikus visszakapta a kezét, szinte szégyenkezve rakta begombolt zakója zsebébe. — Hiszem, ha látom — mondta pökhendin.

A jövevény egy hatalmas, lakattal lezárt irattartót vett elő a táskájából. Letette a padra, kettejük közé. — Tessék, itt van — suttogta. 

— Lakatkulcs? — kérdezte a politikus, és érezte, hogy homlokán elindul egy izzadságcsepp.

— Megőrült? — nézett az egyik bokorra a férfi. — Ez titkos!

— Na és! Nekem kell! — csattant a politikus hangja.

A másik megcsóválta a fejét. — Nem érti? Ezt az aktát 99 évre titkosították!

— Kik? — kérdezte a politikus, bár sejtette a választ.

— Mi! — jelentette ki a másik, nem kis büszkeséggel a hangjában.

— Ők is? — kérdezte a politikus, és kérdésében benne volt a remény, hátha ők nem. 

— Naná! Mindenki! — billentette őt szavaival seggbe a férfi, és cigarettára gyújtott.

— Mi, aztán nem! — felelte büszkén a politikus.

— Dehogynem! — nevetett a férfi. — Csak maga még nem tud róla.

— Azt nem hiszem el! — csattant fel kétségbeesve a politikus, és ő is rágyújtott. Remegett a keze.

— Majd elhiszi — nyugtatta őt a férfi gúnyosan. 

A politikus izget—mozgott ültében. A másik élvezte a helyzetet. — Ki olvasta eddig? — kérdezte a politikus váratlanul.

— Csak a feleségem — nyugtatta őt a férfi. — Ő javította ki a helyesírást.

— És hogy lesz ebből balhé? — kíváncsiskodott a politikus.

— Az már a maga dolga. Fantáziáljon! — vonogatta vállait a férfi, és a pad szélén elnyomta a csikket. — Én megígértem, idehoztam, láthatja. Többet ennél nem tehetek.

— Van fűrésze? — kérdezte hírtelen a politikus.

— Maga tényleg megőrült! — suttogta a férfi. — Ez egy államilag elismert titkosítási mód. Az anyagot, mely rossz fényt vet mindnyájunkra, e szerint a mód szerint titkosították. Ebben a titkosításban benne vagyunk mi is, ők is, maguk is!

— Ők is? — vágott közbe a politikus.

— Ha mondom! Ez az akta sokat tudna ám mesélni!

— Akkor meséljen!

— Nem fog — mondta a férfi. — Na, kérem a pénzem, és már itt sem vagyok.

A politikus fejét csóválta. — És ha nem az van benne? — kérdezte.

— Miért, mi lenne benne? — nézett rá csodálkozva a másik.

— Mondjuk, a felesége szakácskönyve. Lehet?

— Lehetni épp lehetne, csak ez nem az. Ez az, amire mindketten gondolunk — megint körülnézett, majd suttogva folytatta. — Kérem a pénzem!

A politikus zacskót halászott elő a zsebéből, a másik kezébe adta. Az lopva belepillantott, belenyúlt, kezével átfutotta a bankjegyeket. A pénz, jólesőn melengette ujjait. Elmosolyodott. Az irattartót odaadta a politikusnak, aki maga mellé tette a padra. Épp mondani akart valami szellemeset, amikor egy görkorcsolyás suhanc vágódott melléjük. Felkapta az aktát, és mielőtt azok ketten felocsúdhattak volna, eltűnt a park sűrűjében.

— Tolvaj! Fogják meg! — kiáltotta kétségbeesve a politikus, és felugrott ültéből. Idegesen rohangált le-föl.

A másik megfogta a karját, visszaültette a padra. — Ez az ő emberük volt! — mondta bizonytalanul. — Ők mind ilyenek.

— És ha maguk csinálták? — kérdezte a politikus, és majdnem elbőgte magát.

— Vagy maguk — mondta a férfi, és gyanakodva nézte beszélgetőtársát.

— Miért csináltuk volna?

— És mi? — kérdezett vissza a férfi.

— És ők?

— Na látja! Erről beszélek! — a férfi megint rágyújtott. — Gondolkozzon! — mondta a politikusnak.

— Igaza van! — csattant fel az.

— Na látja!

— Adja vissza a pénzem! — mondta a politikus, bár sejtette milyen választ kap.

— Én átadtam, maga kifizette. Különben is, mit van úgy oda! Gondolom nem a saját pénzét hozta.

— Nem hát! Az adófizetőkét!

— Akkor meg! Ahol ennyi volt, ott több is van! Senkit sem ért veszteség, nem? 

— Persze. De ha nem önök, nem ők, és nem mi, akkor ki lopta el? — kérdezte a politikus, és fejében kezdett összeállni az utóbbi évek legjelentősebb összeesküvés elmélete.

— Hát ez az! — mondta a férfi.

— Most mit mondunk? És kinek? — kérdezte a politikus.

— Majd azt, hogy valaki kiszivárogtatta — suttogta a férfi — Mondjuk a takarítónő, vagy valamelyik konyhai dolgozó. Vagy valaki más. Ez már csak részletkérdés.

— A takarítónő kivel van? — kérdezte a politikus.

— Nem tudom — csóválta fejét a másik. — Nagy a káosz!

— És ha köp?

— Nem fog.

— Miből gondolja? — kérdezte a politikus.

— Majd titkosítjuk a vallomását. — nyugtatta őt a férfi.

— Kezet rá!

— Kezet rá!

Ünnepélyesen kezet fogtak, megveregették egymás vállát.

— Na, viszlát! — búcsúzott elégedetten a férfi. — Egyébként nézze este a tévét! Kígyót-békát kiabáltam magára!

A politikus felnevetett. — Kígyót-békát! Naná, hogy kígyót—békát! Ahogy szoktuk! Kézcsókom a kedves feleségének és a lányának! Viszlát!

Ezt már visszafordulva kiáltotta, majd jobboldali lévén, elsietett jobbra, a játszótér felé. A férfi egy kicsit még várakozott, aztán fütyörészve, zsebre vágott kezekkel elindult balra, az ellenkező irányba.

Az egyik padon egy görkorcsolyás suhanc ücsörgött. Mellette egy lakattal lezárt irattartó pihent a padon. A férfi leült mellé, kedélyesen mosolygott a gyerekre.

— Ügyes voltál, kisfiam! Kérsz egy fagyit?

Legutóbbi módosítás: 2009.09.22. @ 10:18 :: S. Szabó István
Szerző S. Szabó István 185 Írás
Irodalmi oldalam címe:www.pipafust.gportal.hu honlapom címe: www.sneider.5mp.eu vívóegyletem honlapja: www.kdvse.gportal.hu ha feltétlenül dumálni akarsz velem: 06/20 319-1045