George Tumpeck : Gondoskodás

*

 

      

 

      Pistike mosd meg szépen a fogad, mert nyakon váglak, mit fog szólni a nagymama, ha meglátja, milyen piszkosak a fogaid.

      De apa, nagymama nem is lát rendesen feleselt Pistike és bánatosan elvonult a fürdőszobába, gargalizált, majd köpött néhányat, ahogy a tv-macitól látta, és ezzel befejezetnek nyilvánította a műveletet.

       Meglepjük a mamát, úgyis anyák napja van, és nem voltunk nála legalább egy éve mondta Győző, és noszogatta a feleségét. Készülj már, és lehet, hogy ott is alszunk.

     Irma, a nej kicsit morgott, majd feltépte a szekrényajtót.

      Nincs mit felvennem mondta gondterhelten , tudod, anyád milyen bogaras. Tavaly is cirkuszolt a miniszoknya miatt.

     Aranyom, a mama csak jót akart, egy nő negyven fölött ne próbáljon bakfis lenni.

     Puff, már meg is volt az aznapra rendelt veszekedés.

      Szóval, öreg vagyok? ─ kérdezte villogó szemekkel Irma.

      Jaj, dehogy, félreértettél replikázott Győző, kaján vigyorral hozzátéve. Fekete kendőt azért nem kell felvenni.

     Ilyen hangulatban készülődött a család.

      Te, mit vigyünk anyádnak? 

      Hát virágot, meg valami csokit. Igaz, nem szereti, meg hizlal is itt vigyorogva nézett nejére, de az elengedte a füle mellett.

      Jó, legyen desszert, az úgyis jó nagy doboz… Tényleg ott akarsz aludni? kérdezte Irma.

      Csak ha későig maradunk, és különben is, egyszer egy évben kibírod. Nézd meg, hogy meg lesz lepődve a mama.

   A mama a nyolcvan valamennyi évet taposva, szürke-hályoggal a szemén, szürke hajjal fogadta őket.

       Kérem, mit akarnak tőlem, én nem veszek semmit!

      De mama, mi vagyunk azok, hát meg sem ismer? A fia, az unokája…  

      Mama kicsit megzavarodott, szúrós szemekkel nézte őket, majd megpróbálta becsukni az ajtót. Irma szólalt meg.

      Én mondtam neked, hogy szenilis, hagyd, menjünk inkább moziba.

      Győző, mert mégiscsak az ő mamája, benyomta az ajtót és a mamát az előszobába.

      Mama, ne viccelődjön, tudom, hogy régen voltunk magánál, de most itt vagyunk, és tessék örülni. Különben is, mit fog szólni az unokája, milyen az ő nagymamája.

      Előre tolta a virágot meg a desszertet, és megpuszilta az elképedt asszonyt.

      Boldog anyák napját mondta, aztán beterelte a családot.

A mama szótlanul leült, ölébe tette ráncos kezeit és a kisfiút nézte. Az felbátorodván, rögtön a mama ölébe ült, és közölte.

      Most nézd meg a fogamat, miattad kellett megmosnom.

     Az idős asszony arcán halvány mosoly jelent meg. Nagyon régóta nem nyitotta rá senki az ajtót. 

      Irma, menj a konyhába és csinálj valami ebédet, tudod, a mamánál mindig van valami a spájzban.

     Erőtlenül tiltakozni próbált, de Győző visszanyomta a székbe.

      Mama, csak maradjon nyugton, majd mi mindent elintézünk. Inkább meséljen, hogy van az egészsége? Orvosnál mikor volt utoljára? Ja, emlékszem, tavaly eltörte a lábát, remélem, már rendbejött. Ilyen korban vigyázni kell az egészséggel sorolta lelkesen Győző, és nagyon meg volt magával elégedve. Ennyi nagyszerű kérdésen majdcsak elrágódik az anyja, legalább nem mondhatja, hogy nem is törődik vele.

     Az öregasszony csóválta a fejét, majd szótlanul, a szék karfájára támaszkodva felállt.

      Leviszem a szemetet mondta, és megpróbált az ajtó felé araszolni. 

      Nem úgy van az, mama, majd Pistike leviszi, mi most itt vagyunk és segítünk.

     Mama erőtlenül tiltakozott, és visszarogyott a székbe.

      Kis vizet és a gyógyszeremet akarom… rebegte, de fia szolgálatkészen szaladt a konyhába, s hozott gyógyszert is, vizet is.

      Válasszon, mama, ennyit egyszerre úgysem szabad bevenni.

     Választott, két kéket meg egy fehéret, és egy kis vízzel lenyelte.

      Fáradt vagyok, hagyjatok pihenni mondta.

      De mama, majd pihen, ha elmegyünk… Illetve, tudja mit? Most itt alszunk magánál, és majd együtt megreggelizünk, aztán megyünk el.

A mama fáradtan legyintett és ledőlt. Irma érkezett egy tálca kajával, a nagyi nélkül ültek le enni.

      Te Győző, remélem, nem maradunk éjszakára? kérdezte Irma.

      Dehogynem, most beszéltem meg vele. És ki fogod bírni, úgyis állandóan alszik, de legalább itt vagyunk mellette.

     Így telt el a nap hátralévő része, a mama bóbiskolt, Irma és Pistike a Tv előtt ült, Győző meg a régi fényképek között matatott. Este a másik szobában lefeküdtek, Győző még gondosan betakarta anyját egy fürdőköpennyel, meg ne fázzon, aztán ő is lepihent.

     A mama hajnali kettő körül, mint a gepárd, kilopakodott a lakásból, egy szál fürdőköpenyben.

     A házmesterig meg sem állt.

     Engem túszul ejtettek és csak most tudtam megszökni motyogta elhaló hangon, és egy pohár vízért esedezett.

     A férfi hitetlenkedve csóválta a fejét, míg hozta a vizet.

     Hívjon rendőrt, mert azok még mindig a lakásban vannak suttogta a néni.

     A házmester biztos, ami biztos tárcsázta a rendőrséget, akik azonnal értesítették a terrorelhárító egységet. Meg is érkeztek szépen, sorban, sziréna nélkül: Rendőrség, tűzoltók, mentők és az elhárítók.

     A néni izgatottan mesélt.

     Ezek jöttek, belöktek, és nem engedtek ki, mindent felzabáltak és valami után kutattak. Csak sokadik kísérletre sikerült megszöknöm.

     A rendőrök elfoglalták a helyüket, a mesterlövészek a tetőn, a tűzoltók néhány rendőrrel az első és hátsó bejáratnál. Az elhárítók berúgták az ajtót és fegyverrel a kézben megrohamozták a túszejtők rejtekhelyét, ami ez esetben a nagy ágy volt, a hálószobában. Mindenkit letepertek, megbilincseltek és kitereltek a ház elé. Persze az épületben lévő összes idős ember megjelent a hangzavarra, fújj-oltak és az öklüket rázták a számukra is ismeretlen elkövetők felé. Pistike sírt, Irma válóperről beszélt, Győző meg az arcát a fűbe fúrva várta, hogy megszólalhasson. Körülbelül két órába telt, mire levették róluk a bilincset, a mama addig a mentőautóban ücsörgött.

      Szóval, nem ismeri ezeket? kérdezte barátságosan egy tagbaszakadt rendőr.

      Nem kérem, az férfi azt mondta, ő a fiam, de az én fiam fiatalabb, az unokám is kisebb, az a nő, akit elvett a fiam, az meg állandóan miniszoknyát hord. Nézzék meg, ezen milyen régimódi ruha van. Nem ismerem őket.

      Az orvos es a rendőr összenéztek, bólintottak, egyetértettek.

      Győző beismerte, hogy valóban az ő mamája, de régen nem volt nála, ez jogilag ugyan nem bűn de…   

      A rendőrök elengedték őket és Győző, Irma és Pistike zavarodott tekintettel integettek a mamával távozó mentőautó után. Boldog Anyák Napját!

 

Legutóbbi módosítás: 2012.05.17. @ 17:36 :: George Tumpeck
Szerző George Tumpeck 301 Írás
BemutatkozásTumpeck György vagyok, 1953 nov. 14-én születtem Budapesten. 1985 óta élek Canadában, először Torontoban, majd az utóbbi pár évben Niagara Fallson. Hobbim a horgászás, szeretem a csendet, az egyedüllétet. Fotózással is foglakozom, és természetesen írok is. Társaságom szerint, jókedéjü, vidám emberke vagyok, én ezt inkább egy bohóc álarcának érzem