Schmidt Tibor : Nincs kijárat…

…Pat Bateman/Amerikai psycho/

Analitikus mottó:
minden láncfűrész mögött
emberre lelhetsz
és rámosolyoghatsz
a halálra

Szinte minden nap
Az utolsó
 

Reggelente
Tágra zárt szemekkel
Sok millió
Perszóna1
Néz szembe
A lopakodó
Halállal
 

A mindennapok
Békéje mögött
Pat Bateman és
Josef Fritzl2
Őrülete burjánzik

– Nincs kegyelmi pillanat
Enola-Gei-iz-inszájd3

Talán még
Lehetne választani
De minél zabolátlanabb a bűn
Minél arcátlanabb egy háború
S minél meztelenebb az önzés
A kafkai „Per”
Annál inkább
Elmarad

_________
2008-2013


_____________________________________________________________________

1Persona = maszk (rég. latin). A persona eredetileg azt az álarcot jelentette, amit az ókori színházban a színészek viseltek, később a szerepre, majd magára a szerepet játszó színészre értették. A szó mai jelentését a felvilágosodás korában szerezte.

2 Josef Fritzl 1984 -től kezdve, 24 éven keresztül tartotta fogva saját lányát, Elisabeth Fritzlt a pincéjükben kialakított helyiségben, s időközben többször megerőszakolta. Vérfertőző viszonyukból hét gyermek született…

3 Enola Gay is inside ~ Enola Gay köztünk van. Enola Gay volt az a bombázó, amelyik 1946. augusztus 6-án atombombát dobott Hirosimára…

__________

A vers hátterében nemcsak Kafka „Per”-e hanem Bret Easton Ellis: Amerikai psycho-ja is meghúzódik.

Kafkánál még van bíróság. És ez a bíróság, még ha nem is tudjuk milyen bűn miatt, de ítélkezik. Ellis főhőse Pat Bateman elegáns, gazdag, jóképű és intelligens yuppie, aki mértéket nem ismerő pszihopata, kannibál szörnyeteg, és aki minél zabolátlanabb, minél inkább megmutatkozó, annál kevésbé képes, vagy hajlandó a világ ítélkezni felette. Ellis erőszakban tobzódó, anyagiasságba fulladó, lidérces rémálom világában a per elmarad. Ebben a világban a kegyelmi állapot ismeretlen, értelmezhetetlen, feléje törekedni nevetséges; – a gyengeség jele.

 

Ellis azzal húzza alá, hogy az irányvesztettségből nincs kiút, hogy a regénye végére ezt írja: „NEM KIJÁRAT”

Legutóbbi módosítás: 2013.12.18. @ 11:22 :: Schmidt Tibor
Szerző Schmidt Tibor 503 Írás
Schmidt Tibor - theodor okl. villamosmérnök, doktor informatikai vállalkozó weblapom: https://www.artpresszo.hu/