H.Pulai Éva : Arcvonások: B. Tóth Klára

A restaurátor aki fest?m?vész, a fest? aki tanít, a tanár aki verseket írââ?¬Â¦ (Itt a Héttoronyban is!)

 

„A vonal szabadsága határtalan, még a színnek sincs alárendelve.

Elhatárolja a teret, bár ez néz?pont kérdése, mert melyik valóságosabb:a kívül, vagy a belül? Hogy határozzuk meg magunkat: korvonalainkon belül maradva,vagy állandóan átlépve a saját kereteinket, amit hol magunk határozunk meg,hol a külvilág? Egy grafika ebben mennyiért felel?s? Ha m?ködik, kérdéseket fogalmaz meg a papíron,és válaszokat generál a néz?ben.”

B. Tóth Klára

 

B. Tóth Klára restaurátor, fest?m?vész, költ?. Ha gyerek lenne, azt mondanám, hiperaktív, hiszen állandóan, megállás nélkül csinál valamit. Mi amolyan csinálósak vagyunk, mondja az Arcvonásokban, mindent felhasználunk, és mindig csinálunk valamit. Mindez a családi m?helyüket bemutató honlapjukról is sugárzik.

Figyel? dédapák

.

.

 

Nyaranta egy oroszlányi fest?táborban mutatja meg a gyerekeknek és a fiataloknak, hogy miként kell használni a festéket, az ecsetet, a színeket. Igazi pedagógus, akkor a legboldogabb, ha átadhatja tudását tanítványainak, akik családja mellett mindennél fontosabbak a számára. Három gyermeke is, édesanyjukhoz hasonlóan a m?vészpályát választotta. Budapesti lakása egy hatalmas, nyitott m?hely, amelyben állandóan nyüzsögnek az ismer?sök, a vendégek.

.

 

  Hallgassa meg a m?sort! (Klikk ide!)

 

A kertben lév? undok sitthalmazból virágos dombot kreált, a tetejére tett egy lócát és minden reggel itt issza meg a kávéját. A valaha konténerbe való, mára pazar virágos dombbá alakult halmot, gondolkodódombnak nevezte el. A cseresznyefa mézgájából, fest?gyantát készít, mindent felhasznál, semmi nem vész kárba.

.

 

Saját bolygó I.

 

.

.

Legf?bb hivatásának a családját és a tanítást tartja. Nyaranta fest?táborokba viszi a gyerekeket, de nem irányítani akarja ?ket, hanem megpróbálja, ha mással nem, egy apró mozdulattal, vagy egy rövidke mondattal ráébreszteni ?ket arra, hogy mikét fogják az ecsetet, és milyen m? szülessen. A táborokban a tanítványok nem azért vannak fent titokban hajnalig, hogy alkoholhoz vagy netán kábítószerhez nyúljanak, hanem azért, hogy még id?ben befejezzék azt a sz?ttest, amelynek reggelre készen kell lennie.

.

.

.

.

Három gyermeke szintén a m?vészpályát választotta, de mint fogalmaz, gépész férjét is megfert?zte. B. Tóth Klára azt mondja, ha megfesthetné saját képét, az dúskálna a fényben, és az eget mutatná meg. Az Arcvonásokban elhangzó beszélgetés Rákospalotán, a m?vészház kertjében kezd?dik, ahol a homlokzat tetején azonnal szembet?nik három gyönyör?, kézzel faragott oromdísz, amelynek természetesen, külön története van.

Felszeghy Csaba

 

.

.

B. Tóth Klári

Retus közben

 

Elmesélném, milyen izgalmas, mikor

a barokk oltár mögül kikukkant az ember-

ahogy keressük a kopott felületen  három évszázad

távlatából a korabeli kéz nyomait, az ecset mozgását,

a húzásirányt, rekonstruáljuk a fest?i gesztust,

milyen lendületesen húzta meg a márvány erezeteit,

hol volt friss és hol fáradt, mit festhetett este

mit reggel, hol fogyott el a festéke, és kevert új színt,

hol torpant meg:  mi legyen a következ? lépés

leolvashatjuk a tépel?dését, jó és rossz döntéseit.

 

Ahogy lecsorgott a festék, s nem zavarta,

– kis átalakítással jó lesz erezetnek – gondolhatta,

és továbbhúzta a cseppet,  kis hasa lett középen,

ahogy a papírból készített baldachin hátoldalát

a freskó perforált kartonjából szabta ki, hogy

takarékoskodjon az anyaggal. A barokkban

még nem volt merkel?, amit a szabászok használtak

a jelölésre, a freskófest?k meg a karton átlukasztására,

hogy azon keresztül ütögessék át a kis tüllzacskóban

a festékport, hogy így vigyék föl a rajzolatot a falra,

 

a  fest?segéd  kézzel lyuggatta ki a kartont, 

a lyukasztóár nyomai szabálytalanul kanyarognak

az el?rajzon, de néhol nagyon is szabályosan, talán

besegített ügyeskez?, kézimunkához szokott kislánya …

Alig észrevehet? nyomok, mégis üzenetek.

És mi tiszteletben tartjuk hajdani kollégánk döntéseit,

vérmérsékletét, megpróbáljuk rekonstruálni a mozdulatait.

Emléket állítunk neki, a névtelennek, hogy 

egyszer  nekünk is megtehesse ezt egy kései utód.

 

                                                2009 április 11    B.Tóth Klári

 

 

.

 

B. Tóth Klára-Borda Mátyás

Báránytáltól a mézlabdáig

Kreatív bibliai játékok I.

.

.

 

Ki ne látna fantáziát egy gerinc formájú faágban, lukacsos kavicsban, maréknyi agyagban? Ki ne szeretne sásból h?scincért hajlítani, vagy képet karcolni a dinnyehéjra? Ki ne folytatná képzeletben a málló vakolat rajzolatát, a leégett tepsi süteménymaradványait, hogy nyüzsg? állatseregletté válva életre keljen a mesevilág?

Kiadványunk egy els?sorban kézm?vességre, vizualitásra épül? füzetsorozat els? darabja. Olyan kreatív játékokat, feladatokat szeretnénk benne bemutatni, amelyek a kicsikt?l a nagyokig, egyszer?t?l a bonyolultig, fillérest?l a költségesebb, de igényes megoldásig mindenki számára ötlettel szolgálnak, ugyanakkor közel hozzák a bibliai történeteket, szerepl?ket, Isten üzenetét a gyerekekhez.

A füzetben szerepl? kreatív bibliai játékok használhatók hittanórán, gyermek-istentiszteleten, ifjúsági bibliaórán, hittantáborban, vagy bármilyen közösségben, így otthon, testvérek, barátok között is.

 

Tartalom:

•Húsvéti báránytál tojással

•Kavicsállatkák

•Marionettmadár só-liszt gyurmából

•Jónás cethala faágakból

•Bibliai fegyverek – papírmaséval, gipsszel

•Adventi zsebes – naptár helyett héttár

•Fémdomborítás – alumínium süt?tálcából

•Viaszkép

•Mézlabda

 

.

B. Tóth Klára – Borda Mátyás – Miklya Zsolt

SZÍNR?L SZÍNRE

Újszövetségi kártyagaléria

Társasjáték tízéves kortól 2-8 játékos részvételével

.

.

 

„Színr?l színre” nézhetjük végig a Biblia történeteit, f?bb életképeit, szimbólumait, ha közelebb lépünk a m?vészettörténet korszakaihoz, jól szemügyre vesszük a m?vészek alkotásait. Rácsodálkozhatunk különböz? korok és alkotók bibliai világképére, biblia- és istenképére, megismerhetünk keresztény jelképeket, értékeket, fogalmakat. Felfedezhetjük a m?vészeti korstílusok, képz?m?vészeti m?fajok jellegzetességeit, rejtett információit, mint pl. a tárgyak, mozdulatok, egyéb képi elemek vagy a színek szimbolikája.

Ilyen „színr?l színre” való szemlél?désre, játékos felfedezésre invitál ez a bibliai és m?vészettörténeti kártyajáték, ami végigvezet a m?vészettörténet nagy korszakain az ókortól napjainkig. 160 kártyán 160 újszövetségi témájú m?alkotás – freskó, szobor, kárpit, táblakép, ikon, domborm? stb. – színes képével találkozhatunk, öt alapjáték tízféle játékszabálya közül választhatunk. Kártyagalériát építhetünk a bibliai téma, korstílus, származási hely, m?faj figyelembevételével. Tízéves kortól gyerekeknek és feln?tteknek, fiataloknak és öregeknek, otthon és gyülekezetben, iskolában és táborban, egyszer? változata még útközben is játszható.

 

Játéklehet?ségek:

•Keresztkirakós galéria: egyszer? és összetett, közös, páros és magángaléria

•M?vészeti kvartett

•Kérdezz-felelek

•Gy?jtemények: M?gy?jt? és Bibliaépít?

•Tárlatvezetés

 

.

Király Ilona:

Sétálj Velem

gyermekversek

Illusztrálták: B.Tóth Klára, Borda Mátyás

.

.

 

Király Ilona kanadai magyar költ? gyermekekhez írott versei nem csak a legfiatalabb korosztályhoz szólnak.

A természet szeretetér?l, megszemélyesített növényekr?l, emberi tulajdonságokkal felruházott állatokról szóló kedves történetek – rímekben elbeszélve –szép emberi tartalmat, gazdag erkölcsi mondanivalót hordoznak. Egyszer? szavakkal fogalmaz, hogy mindenkinek át tudjon adni valamit önmagából, életszeretetéb?l, gyermekien tiszta, gazdag lelkivilágából.

 

 

 

Legutóbb szerkesztette - H.Pulai Éva
Szerző H.Pulai Éva 1138 Írás
A H. a nevem előtt, csak egy megkülönböztető jel, hogy ne keveredjenek össze a hírösszeállítások a firkáimmal. *Pulai Éva