H.Pulai Éva : Szürrealista opera egy velejéig romlott városról

A végs? pusztulás árnyékában Mahagonny városának egyetlen törvénye marad: mindent szabad.

 

A végs? pusztulás árnyékában Mahagonny városának egyetlen törvénye marad: mindent szabad. A szörny? vég azonban nem jön el, a lakók viszont továbbra is tartják magukat a „törvényhez”. Az Operaház Bertolt Brecht és Kurt Weill egykor hatalmas botrányt kavart darabját viszi színre a Thália Színházban.

 

Bertolt Brecht és Kurt Weill Mahagonny városának felemelkedése és bukása cím? operája 1930-as, lipcsei premierjének estéjén nácik tüntettek a darab bemutatása ellen, végül az el?adás óriási verekedésbe torkollott. Egyes kritikusok az els? aktuális operának nevezték a m?vet, hiszen elementáris er?vel tükrözte vissza a korszellemet, de furcsa módon a jöv?t is el?re láttatta. „A legrosszabb még hátravan. Hitler és a holokauszt – a ‘tájfunok tájfunja’ – még nem jött el, de Jimmy Mahoney-nak már megjövendölte a kártya. Ebben a húszas években írt remekm?ben (1929-ben készült el) már benne vannak a barbár harmincas és negyvenes évek” – írja Eric Bentley kritikus a darabról. Szikora János, az Operaház februári bemutatójának rendez?je szintén az opera aktualitását emelte ki: szerinte kevés olyan darab van, amely aktuálisabban szólna arról, ami az embereket foglalkoztatja. A rendez? kiemelte: a darab készültekor is gazdasági világválság volt, az emberek kilátástalannak érezték az életüket – ez az aspektus volt a jelenlegi alkotógárda f? ambicionáló tényez?je is.

 

A Mahagonnyt Theodor W. Adorno filozófus-zeneesztéta az els? szürrealista operának nevezte, a m? zenéje pedig valóban kitágította a m?faj addig végesnek hitt határait. Kesselyák Gergely, az el?adás zenei vezet?je szerint a m?vet akár operaszíndarabnak is nevezhetnénk, hiszen itt jóval nagyobb a szöveg és a zene összeforrottsága, mint általában az operában. A zenem? változatosan idéz meg rengeteg zenei stílust a blues-tól a jazzen keresztül a néger spirituálékig. A karmester hozzátette: sok er?szakos, agresszív zene, rosszemlék? és eltorzított zenei stílus bukkan fel az el?adásban, ennek ellenére ez a zene mégis pozitív, rengeteg energiát képes adni mind az alkotóknak, mind pedig a néz?knek. Az el?adás sajtótájékoztatóján jelen lév? énekesek egyhangúlag úgy nyilatkoztak: hatalmas és izgalmas kihívás számukra, hogy a darab – hangi adottságaik mellett – ezúttal színészi képességeiket is er?teljesen igénybe veszi.

 

„Olyan színészi képességeket vár el, amivel egy operaénekes ritkán találkozhat” – mondta Wendler Attila, aki Jim Mahoneyt fogja alakítani az el?adásban. A brechti színházi nyelv valóban nagy kihívás, és nem csak az operaénekesek számára. Herczenik Anna és Rálik Szilvia is nagy várakozással tekint Jenny Smith szerepe elé, hiszen egy velejéig romlott város krónikájában kell helyt állniuk, amely a tündöklés és végs? bukás tragédiáján keresztül mutat tükröt a mának. A Mahagonny bemutató el?adása február 21-én lesz a Thália Színházban.

 

Forrás: kultúra.hu – Kelemen Éva

 

 

Legutóbbi módosítás: 2019.09.11. @ 06:32 :: H.Pulai Éva
Szerző H.Pulai Éva 1146 Írás
A H. a nevem előtt, csak egy megkülönböztető jel, hogy ne keveredjenek össze a hírösszeállítások a firkáimmal. *Pulai Éva