H.Pulai Éva : Az ékszerkirály

199 éve született az amerikai Charles Lewis Tiffany, a gyémántok királya.


Ki ne emlékeznék a hatvanas évek leny?göz? filmjére, Az álom luxuskivitelben -re Audrey Hepburnnel a f?szerepben, amikor a film képkockáin reggelijét majszolva vágyakozó szemekkel csüngött a csodálatos ékszereken. Sokan a filmb?l vagy Truman Capote sikerregényéb?l (Reggeli Tiffanynál) ismerték meg a Tiffany & Co. nevét: a luxus, a makulátlan elegancia szimbólumát. A cég története pedig maga a megvalósult amerikai álom.

 

Charles Tiffany 1837-ben, textilgyáros apjától kölcsönkapott ezer dollárral indult szerencsét próbálni New Yorkba. Egy barátjával, John Younggal közösen nyitottak egy luxuscikk kereskedést a new york-i Broadway-n. Minden egyes árucikk olyan vitathatatlan árkategóriába került, hogy az újságok az els? oldalon írtak a boltról. Ennél jobb reklámfogást el sem lehetett volna képzelni. Az els? nap bevétele 4,98 dollár volt, de az ékszerek és luxustermékek világa örökre megváltozott.

 

Az új üzlet kifejezetten amerikai stílust képviselt, ami megváltoztatta a fény?zésr?l és az eleganciáról alkotott viktoriánus elképzeléseket. A természet világától inspirálva a fiatal cégtulajdonosok egyszer? és harmónikus stílust teremtettek. Kezdetben ezüst tálcákat és ev?eszközöket, valamivel kés?bb ékszereket is terveztek. Egyedi, tiszta, mértéktartó stílusuk összefonódott a Tiffany & Co. márkanévvel, ami az ízlés, az elegancia mértékévé vált. Ugyanakkor szinte els?ként ismerték fel, a cég-arculat kereskedelmi jelent?ségét. Így választották ki azt a szinte világító, világoskék árnyalatot, amely a mai napig összetéveszthetetlenül a céget szimbolizálja. Ebben a színben készültek és készülnek ma is csomagolások, a dobozok, a vásárlószatyrok, a kiadványok és minden reklámanyag. Id?vel ez a szín annyira eggyé vált a Tiffany márkával, hogy ma már általánosan Tiffany-kékként ismerik, az exkluzivitás és az elegancia képzetét keltve.

 

Tiffany voltaképpen talán a világ els? komplex design cége. Ami azt jelenti, hogy a cég a mindennapi életet díszít?, esztétikai szférába emel? tárgyakat tervezett. Manápság a Tiffany márka els?sorban ékszert jelent, hiszen az ékszerek által vált a cég különösen ismertté a világon. De a Tiffany név az iparm?vészet és a design más területeir?l sem t?nt el nyomtalanul, s ezt a sokarcúságát a mai napig megtartotta.

A cég meger?södése és jelent?ségének megnövekedése 1848-ban kezd?dött. Ekkor felvásárolta a francia arisztokraták ékszereit, akik a politikai változások miatt elhagyták hazájukat, s ezzel a cég jelent?s mértékben gyarapította vagyonát.

Ezekkel az ékszerekkel el?ször jelentek meg drágakövek az Egyesült Államokban, így Tiffanyt jelent?sége egycsapásra megn?tt. 185o-ben Tiffany megnyitotta els? párizsi boltját, a Rue Richelieu-n Gideon F.T.Reed helyi társulásával., amely ma már a híres ékszerész negyedben, a rue de Paix-n található.

 

1878-ban Charles Tiffany megvásárolta a világ egyik legnagyobb és legfinonabb sárga gyémántját 18ooo dollárért. A cég Dr. George Frederick Kunzt, drágak?szakért?t alkalmazta, hogy felügyelje a gyémánt metszését, amelyet végül 9o metszéssel 128.54 karátot ért. A gyémántot a dél-afrikai Kimberley gyémántbányában fedezték fel 1877-ben. Ma a vev?k milliói látják a Tiffany áruház els? emeletén New Yorkban. Az eredeti gyémántkristály 287.42 karát súlyú volt mielött a példa nélküli 9o metszést ejtették volna rajta. Ez 32 metszéssel több volt a hagyományos gyémántmetszésnél.

Ez az év különösen sikeresnek bizonyult a cég számára. A párizsi világkiállításon arany érmet nyertek, a cég feje C.L. Tiffany pedig megkapta a Francia Becsületrend Lovagja címet. E megtisztel? kit?ntetést követ?en Tiffany a császári és királyi koronás f?k ékszerészévé vált. Az európai arisztokrácián kívül dolgozott az ottomán császár, az orosz cár és az iráni sah számára is.

 

1886-ban a cég bemutatta a mai napig ismert úgynevezett „Tiffany” foglalatot. Ennek jellegzetessége, hogy a gyémántot hat platina karom emeli ki, ami lehet?vé teszi a fény még hatásosabb játékát és a k? fokozott ragyogását. Ez a forma a világ legismertebb eljegyzési gy?r?jévé vált. A következ? években Tiffany felvásárolta a francia koronaékszerek jelent?s részét, beleértve Eugénia császárn? négy gyémántláncból komponált nyakékét. Ezek után Charles Lewis Tiffany a „gyémánt király” nevet kapta.

19o2-ben Louis Comfort Tiffany elhatározta a kifejezetten M?vészi Ékszerek tervezését, amelynek keretében kikisérletezték a zománcozott ékszerek újítását.

Ebben az évben elhunyt az alapító, C.L.Tiffany. A céget fia, Louis, mint m?vészeti igazgató vezette tovább.

 

Louis Comfort Tiffany, az ismert ékszerész és üvegtervez? 1848-ban született. Rendkívüli pályáját az ékszer, ablak és díszít? üvegtervezés területén valósította meg. Nevéhez köt?dik számtalan cég és társulás, úgy mint a Tiffany & M?vészek Társulása, a Tiffany Üvegtársaság, a porcelántervezésre specializálódott franciaTiffany Stúdió létrehozása és m?ködtetése. Tiffany m?vészeti igazgatójaként csodálatos ékszereket tervezett, amelyeket a természet elemei és a különféle kultúrák m?vészete inspirált. Munkáinak értékér?l a múzeumok és a gy?jt?k páncélszekrényei tanuskodnak.

 

194o-ben székházuk az 57-dik utcából Fifth Avenue-ra költözött és a mai napig ott található. A XX század a fejl?dés százada volt, és Tiffany kreációi mindig kifejezték egy adott korszak lényegi sajátosságait. Így a ‘2o-as évek extravaganciájától a ‘3o-as évek modernizmusáig egészen a ‘4o-es években felvirágzó aerodinamika koráig. A háborús évek Amerikában nem érzékeltették olyan drasztikusan a hatásukat, mint Európában, ennek köszönhet?en bár az európai üzletek forgalma visszaesett, Amerikában az üzlet folyamatosan virágzott. És a korszak legelb?völ?bb asszonyai, úgy mint Jacqueline Kennedy Onassis, Madame William „Babe” Paley és Diana Vreeland Tiffany ékszereket hordtak. A legismertebb Tiffany kollekciók és motívumok az Atlas, a Bamboo, a Dogwood,az Etoile, a Garland, a Nature, Sutton, Vannerie, Viktoria, és Wood. Ezek mindegyike sorozatban, együtt és külön is megvásárolhatók a mai napig.

 

1963-ban a cég megnyitotta els?, New Yorkon kívüli amerikai üzletét San Franciscoban, s ett?l kezdve fellendült az üzletek nyitása szerte a világban. A nemzetközi fellendülés jegyében Tiffany 1972-ben Japánban is üzletet nyitott . Mára kiterjedt kiterjedt bolthálózatlal rendelkezik az Egyesült Államokban, Kanadában, Európában, Ázsiában, a Közel-Keleten és Latin-Amerikában.

 

1974-ben egy olasz ékszertervez?n?, Elsa Peretti mutatta be kollekcióit, és ett?l kezdve alapvet?en megváltozott és modernizálódott a Tiffany-image. Ékszereire a megkapó egyszer?ség, a formák és az anyagok tisztasága, a vonalak és sziluettek folytonossága és érzékenysége a jellemz?. Kedvelt anyaga a magasfény? ezüst,amely így visszaszerezte korábban elvesztett presztizsét.

 

198o-ban újabb hölgy t?nt fel a Tiffany tervez?i táborában, akinek neve már születését?l kezdve ismer volt: Paloma Picasso. Paloma Párizsban született, Pablo Picasso és Francoise Gilot lányaként, így természetes volt, hogy a m?vészi tehetséget és érzékenységet szinte már az anyatejjel szívta magába.

.

 

A Tiffany máig a legf?bb amerikai ékszerész-cég, de ha nem így lenne, az alapító neve akkor is fennmaradt volna: egyik ékszerszakért?je felfedezett ugyanis egy ritka, kék gyémántot, amit munkaadója iránti tiszteletb?l Tiffany-gyémántnak nevezett el.

 

Immáron több mint százhatvan éve, hogy Tiffany nemzetközi rangra tett szert: az élet meghatározó pillanatai gyakran Tiffany egyedi alkotásaihoz köt?dnek. MertTiffany egyedülálló a világon, miként ragyogó, zöldeskék csomagolása is összetéveszthetetlen. Önmagában is az érték és a min?ség szimbóluma. A sokak által csak álmodott luxus-valóság. A tovább él? az amerikai álom.

 

 

Forrás:

kulturpart.hu

tiffany-online-uk.com

Fekete Vali: A Tiffany ékszer története

arany.network.hu

 

Legutóbbi módosítás: 2019.09.11. @ 06:39 :: H.Pulai Éva
Szerző H.Pulai Éva 1146 Írás
A H. a nevem előtt, csak egy megkülönböztető jel, hogy ne keveredjenek össze a hírösszeállítások a firkáimmal. *Pulai Éva