P. Borbély Katalin : A kép

*

 

A kép

(Munkácsy: Ecce Homo)

 

Ahogy itt állok a terem közepén és nézem ezt a képet, hirtelen magával ragad, mint az örvény, húz vissza, emlékeim színes világába. Most is úgy megdöbbent, felkavar, mint amikor először láttam.

    Csak messziről szabad nézni – hallom az édesanyám hangját valahonnan a távoli múltból.

   Állok hát itt középen, hagyom, hogy átjárjon a lüktetése, a fájdalma, a hite.

    Nézd, ott a szélén az a kaftános ember, az maga a festő. Ez a másik pedig minta, a képen látható 72 alakból 50-hez.

   Nézem, és megmozdulnak az alakok, hallom, ahogy a kiabálásba belevész Mária sikolya. Feldereng egy régi novella, mely megfogalmazta az isteni akaratot: „S az összegyűltek mindegyike egyenként kiáltotta: JÉZUST mentsd meg!” Mégis az égig egybeforró hangok már úgy hangzottak: BARABBÁST!

    Látod, ott lent ül egy kutya. Megleled-e a másik állatot? – súgja a hang ismét. Persze, most már tudom, de akkor, 10 évesen sokáig kerestem a lovat, melynek csak a füle látszik, és egy katona ül rajta.

    Sajnos, sötétedik. Akkoriban kátrány alapú festéket használtak. Egyelőre nem tudják, hogyan lehetne megmenteni.

 

   Jézus arcán fájdalom és fohász. Ő nem is akarta, hogy megmentsék.

   Lassan visszatérek a jelenbe: megtisztulva, felszabadult lélekkel indulok tovább.

 

Legutóbbi módosítás: 2009.04.08. @ 15:00 :: P. Borbély Katalin
Szerző P. Borbély Katalin 60 Írás
1967-ben születtem. Hosszúpályiban van az otthonom, de Komáromban dolgozok Alapító tagja voltam a Hosszúpályi alkotó klubnak. 15 éve írok komolyabban. Elsősorban prózával próbálkozom. Tagja vagyok az Irodalmi Rádiónak, és a Klárisnak. Írásaim az ő antológiáikban jelennek meg.