H.Pulai Éva : Radnóti-feldolgozások etnorock stílusban

Idén ünnepli az ország Radnóti Miklós születésének századik évfordulóját; ebb?l az alkalomból (nyilván egyéb programok mellett) a Hangzó Helikon sorozat tizenkilencedik részeként az ? verseit zenésíti meg Both Miklós.

 

Idén ünnepli az ország Radnóti Miklós születésének századik évfordulóját; ebb?l az alkalomból (nyilván egyéb programok mellett) a Hangzó Helikon sorozat tizenkilencedik részeként az ? verseit zenésíti meg Both Miklós. Saját zenekara a Napra, de tagja az etno-progrock legenda Barbarónak is. A Radnóti-megzenésítések közül három hallható MySpace-oldalán ;(http://www.myspace.com/bothmiklos)  a következ?t nyilatkozta róluk: „Fontos volt számomra, hogy a versekhez olyan dallamokat írjak, melyekben a zene úgy egészíti ki a vers üzenetét, hogy a született dalok a legbels?bb szinten beszélnek hozzánk a Természetr?l, a Szerelemr?l és a Halálról.” A Napra kíséretével felvett album a költészet napján jelenik meg; és több koncerten is bemutatják: április 9-én Zalaegerszegen (Keresztury Dezs? ÁMK), 11-én Budapesten, a Gödörben; május 7-én Szegeden (JATE) – és majd október 2-án a M?vészetek Palotájában is lesz Radnóti-est.

A zenekar – mind abban, amit játszik, mind pedig a színvonalban, ahogy azt teszi – túlságosan egyedülálló hazánkban, hogy egyszer?en rá merjék mondani: hogy ez bizony progresszív rock és kész. Na persze nem akármilyen, hanem népi, illetve magyar/Balkán progrock, ha tetszik. De a progresszív rock és a népzene kapcsolata egyáltalán nem újkelet?, mondhatni kéz a kézben járnak a m?faj kialakulása óta (a kontinentális Európában meg f?leg), úgyhogy maradjunk annyiban, hogy a Barbaro a legigazibb a m?fajban, mert a progresszív rocknak ilyennek kell lennie Magyarországon 

Napra rendkívül masszív kett?sségének egyik fele Pfeiler Ferenc precíz és er?teljes dobjátékának és Winter Csaba basszusalapjainak köszönhet?en ugyanis mindvégig rockzene marad, méghozzá egyértelm?en a ugyancsak a progresszív fajtából. Közben Balogh Kálmán virtuóz cimbalomjátéka zseniálisan visszafogott, ami ugyanúgy elmondható a heged?r?l (Heged?s Máté) és a harmonikáról (Bobár Zoltán) is. Felfoghatjuk úgy, hogy a zenekar aláveti magát Both Miklós gitáros-énekes központi szerepének, valójában azonban Both az, aki szó szerint egy kisgyerek kreatív játékosságával, pszichedelikus és népies ének- és gitártémáival, id?nként már-már heged?re emlékeztet? szólóival összefogja és egységgé kovácsolja a rockot és a népzenét – és ki is emelkedik az egészb?l, mint zeneileg öntudatos frontember.

Az együttes hetedik tagja Krámli Kinga, aki énekelve er?síti és teszi teljessé a Napra zenéjét, id?nként talán túl egyértelm? népi dallamokkal, más alkalmakkor azonban, mint például a koncert egyik csúcspontjánál, a Pici ház esetében is, egészen komplex ritmikájú, maradjunk ennél a nemlétez? kifejezésnél, etnoprogresszív mondókáival. A koncertet igazi audiovizuális élménnyé a Jankovics Marcell népies látomásaira emlékeztet? háttérvetítés tette. Meg az el?adás egy pontján váratlanul utcai ruhában a színpadra dobbantó néptáncos fiúk, akik kicsit túlságosan is meglep?en kerültek oda, de azért nagyon szórakoztatóak és technikásak voltak, hogy aztán elillanjanak, éppoly hirtelen, mint ahogy ott termet

Forrás: quart.hu

 

http://www.youtube.com/watch?v=0DhDVf4dzgg&NR=1 

http://www.youtube.com/watch?v=oUQtW3LjZ3U 

 

 

Legutóbbi módosítás: 2019.09.11. @ 06:32 :: H.Pulai Éva
Szerző H.Pulai Éva 1146 Írás
A H. a nevem előtt, csak egy megkülönböztető jel, hogy ne keveredjenek össze a hírösszeállítások a firkáimmal. *Pulai Éva