H.Pulai Éva : Elhunyt Petz György

 

“Minden halál helyettesítő áldozat, hogy a magad életét éld. Ezért egyre szabadabb vagy, hogy végül a tieddel még szabadabb legyen valaki. “ (Petz György)

 

Én nem tudom milyen évek ezek…
Eltűnnek a jók, az okos, kedves emberek, akik még évtizedekig lehetnének közöttünk!
És abban a pillanatban, amikor olvasom: elment, akkor döbbenek rá, vajon nem kellett volna többet beszélgetnünk, találkoznunk, még jobban odafigyelni szavaira?
És nem kapok feloldást azzal, hogy megígérem: Majd holnaptól másképp teszek, írok neki, jegyzetei alá… Kiveszem a könyvtárból a még el nem olvasott könyveit…
Elengedtem a mát, nincs holnap.
Ezt érzem, ahogy Petz Gyuri elhunytáról olvasok.

És olvasom bejegyzéseit, gondolatait, mintha azzal pótolhatnám a pótolhatatlant:

Volt egyszer egy farkas, egy molnár
meg egy kőszikla.
A molnár egy zsákba csalta a farkast, majd fölvitte a kősziklára. A kőszikla annyit mondott: bátran ugorhatunk.
Kéfás marad.

Minden halál helyettesítő áldozat, hogy a magad életét éld. Ezért egyre szabadabb vagy, hogy végül a tieddel még szabadabb legyen valaki. És így tovább, nagy szomorúságban, alig örömben. (Petz György)

 

Nyugodj békében, szép, örök álmot kívánok, kedves Gyuri!
Köszönöm az ajándékot, hogy ismerhettelek, hogy tanulhattam Tőled.

 

Ó, igen, a távlat hogy’ üzen,
Ember-lenni veszélyes üzem.
Itt karistol, feje már hol van,
De addig miként jut, ki mondja.

(Petz György, forrás: Facebook oldala)

Egy irodalmi esten, Pesten, amikor találkoztunk, beszélgettünk… (Forrás: Petz György Facebook oldala)

 

Petz György:
A köztulajdon korából

Nekünk volt magántulajdonunk.
Tudom, önellentmondásnak tűnik, legalábbis szövetkezeti tulajdonnak; meg emberre mondani – szinte az állami rabszolgaság helóta változata, mégis, így mondanám, nekünk. Ez egy nagy ház, háztömb, egy fél kerület.
A miénk.
Aggódunk érte, hiányoltuk, számontartottuk, szerettük – és ő is minket. Neki mindent lehetett: kimondani, politizálni, udvarolni. Mint régen az udvari bolondnak. De ő tényleg bolond, aki rosszul választotta a kort.
És időről időre megjött.
Ószeresss, használt ruhát, tollat, cipőt, mindent veszek!
Jeges, itt a jeges!
Bádogos, köszörűs, üveges, dróóótos!
De az igaziak a velünk élők: a Facskó bácsi a harmadikról, aki mindig piás volt, két ajkával csibészesen pittyegett, hőstörténeteit mesélte a 8-10 éves fiúbandáknak – a fejest a Rudasban, hol nem volt víz a medencében; hogy játszotta ki Facskónénit, aki sosem nőtt föl az ő filozófiájához; újabb 21?22? macskájuk történetét. Aztán pénteken(?) a fél ház náluk nézte a Simon Templárt, amúgy laza könnyed nyugati Angyal jómódját a macskahúgyszagban.

Vagy a gyerekkortól – Kopasz a szomszéd házból, akinek nevét tudtam egy időben, akire anyám tüntetőleg bízott, a nagykamaszra, hogy tartása legyen a kiközösítő gyerekseregben. A csodált hétvégi verklis rendkívüli masinájával, istrángjával befogta magát, fogantyújával tolta, majd tekert. Nem értettük, lenyűgözött.
És a bolondunk, koldusunk, aki valamit énekelgetett, szájharmonikált – tiltottan a házudvarban, aztán hullott az égi áldás az emeletekről – újságpapírba bugyolált egy-két forintom. Dagadtunk a büszkeségtől: milyen nagyszerű koldus, úriember – összevetve a körtéri szittyóval. Volt, aki behívta magához, mint a jós cigányasszonyt, és semmi nem tűnt el.
Na ja. 60-as évek. Lebukott a soproni záras betörő. Minden zár soproni volt. Egytollas kulcs, 5-6 variáció. A zár egyszerű, az ember összetett.

 

A HETEDIK című irodalmi oldalon röviden, önmagáról:

Petz György

Petz György tanár, szerkesztő, író szül.: Budapest, 1955. február 28.
Biológia-kémia tagozat a Kaffka Margit Gimnáziumban. Kézilabdázás.
Szegeden magyar-történelem-Latin-Amerika spec. képzés.
Tanítás, tolmácskodás, edző – 600. sz. Szakmunkásképző és Szakközépiskola; Tömörkény Gimnázium, majd Budapesten két évet a Budai Nagy Antal Gimnáziumban.
Tíz év szerkesztői állások a Gondolattól a Göncölön át a Kassákig; majd újra tanítás (is). Jelenleg magyart tanítok 1999-től a Fazekas Mihály Gimnáziumban. NKA alkotói ösztöndíj, 2012.
Egy-két munka:
• Bolha a világ ura (gyerekkönyv)
• Te is Az vagy; Csillagalattjáró (versek)
• Maga a tettes (rádiójáték)
• Murphy-kötetek
• Fölvett arc; Szerelmem, Mexikó (Frida Kahlo-regény)
• Újszövetség; Görög mitológia (Kérdések és válaszok sorozat ismeretterjesztő könyvek)

És fölötte az oldalon, egy márciusi verse:

Röviden

Isten beszél Magában,
Ez a Minden.

Én beszélek Hozzá,
Ez a hit.

Ha velem beszél,
Beteg vagyok.

Ha nincsen Isten,
Néma csönd van akkor.

Petz György:
Feljelentés – az őrűlt

Akadt egy idióta. Egy feljelentő.

Ugyan már gyermekként tudta, mikor szinte még megbújt a homokozó szélén, és gyanakvó szemmel vizsgálgatta a világot, figyelte a rendszert, melyben nedves vagy száraz homokként értelmeződik minden lényeges, már akkor tudta, valami nincs rendben, és ezért hiába fordulna társához, óvónőhöz, szülőkhöz.
És később is, amikor kis szobáját zsinórokkal hálózta be, hogy oda ne lépjenek illetéktelenek, kis, riadt pókként lesett az egyik sarokból.
Az iskolákban különféle szervezetek akarták megkaparintani úgy, mintha maga törekedne feléjük.
Akadt egy rövidebb, templomi időszaka is, amikor vallomást akart tenni, mert nem érti a szertartásrendet, az ostyát elrágta, és azt hazudta, hogy hazudott, mert nem tudott bűnt életében. Gyónásnak hívták, imádatnak és dicsőítésnek, de ő nem érezte azt se ildomosnak, hogy valaki verekedés után pusztán azért dicsőítse, mert kevésbé jó.
Aztán a nők? Megosztani velük, aminek meglétében maga is bizonytalankodott, remélni tőlük, amit csak mutatnak, de maguk is híján vannak?
Hát akkor a karrier, mely egy olyan világ fejlődésében bontakozna ki, amelynek irányával messzemenőkig nem ért egyet?
A felnőtt élettől már eleve elment a kedve, de arra rádöbbent, mindezért azokat nem okolhatja, akikkel úgy, egyenként, igen jól megvan, akik szemében nem látta a furcsállkodás egészen apró szikráját sem. Akkor ki tehet erről a világról?
Meglehetősen eredeti gondolkodónak tartották. A jogra készült, el is végezte, de gyakorló ügyvéd nem lehetett. A világ ezzel is megmutatta abszurd és menthetetlen mivoltát. Pedig az ügyvéd úr csak sokak vágyát, titkolt szándékát formálta beadvánnyá. Botrány. Még olyan megátalkodott hivatalnok is akadt, aki kinevette, talán mert nem hozzá kellett volna beadnia. Azért jegyezzük meg a vaskos beadvány címét: Vádirat a világ állapota miatt a Teremtő ellen.
Amikor már ápoltként kezelték, akkor került elő számos más vádirata, többek között a robbanómotor, bizonyos műanyagok, fegyverek feltalálói és gyártói ellen.

 Ezredvég 2019.július-augusztus

Petz György:
Amikor tizenhatéves énem újra támad

Drón az égbe, beléd a mikrosebészet,
Istent csókoltatom, ha közben meglelem,
Egyetlen lény, kinek lenni se kell, hogy legyen.
Ha kivonnak majd e csodás létből, imám
Hozzád a némaságnak nyelvén árad,
Úgy énekelek, hogy hallgatok, úgy élek,
Hogy meghalok.

Amikor harminckétéves énje magyaráz

Szép az ég, a külső s belső mikrokozmosz,
Olyat teszek föl, minek súlya túl nagy,
Lehet, csak elképzeltem, máris könnyebb,
Tudom már e világ mettől meddigét,
Egyre több a belátás bennem, akár te,
Beleszokom a bölcs hallgatásba, úgy
Szeretek, hogy nincs kit megnevezni,
Szeretve vagy.

Amikor hatvannégy éves, meséli

Hunyorgok: messziről, éles; rossz szem,
Ha túl közel, másabbat fénynél nem látok,
Mi közé fér, hát az volt a világ;
De jó, hogy mindez így és most,
Közé fértem az időnek, minden a helyén,
Elfelejtett a kíváncsiság.

 

És felvétel egy régebbi, 7torony irodalmi esten Debrecenben:

https://www.youtube.com/watch?v=KIQXsj1H9Rs

 

 

Petz György:
ha már

ha már kezed van,
köszönöm,
hogy megfogtad a kezemet,
tudod,
mostanában errefelé
olyan arcok hullnak
a sárba előttem,
amikről régebben úgy véltem,
fenn tündökölnek valami égen,
de se ég, se ég.
arcokból áll össze,
mi fölöttem van,
és még nem hullt le az egész.
nehéz ezt kimondani,
de nekem a kék ég,
ha sötét is,
tekintet,
mert reménykedik abban,
ha már vagyok,
legyek is,
ne csak úgy.
mert ilyen araszolások
teszik ki a Nap járását is,
mint amilyen ez az én,
aztán vannak
jobb és rosszabb napok,
de a végösszeg ugyanaz.
éj jön.
kár ezen sírni,
bár a szemet
előbb találták ki erre,
mint a távolokra.
és a kezet
a kéz miatt találták ki,
hogy másét fogja,
ahogy a szív is
páros szerv,
csak mindég
a másikban a párja.
és akkor még az ég
arcáról nem is szóltam,
mert a szó azért van,
hogy hallgatni is tudjunk.

 

 

Legutóbbi módosítás: 2020.08.27. @ 15:56 :: H.Pulai Éva
Szerző H.Pulai Éva 1146 Írás
A H. a nevem előtt, csak egy megkülönböztető jel, hogy ne keveredjenek össze a hírösszeállítások a firkáimmal. *Pulai Éva