H.Pulai Éva : Sweet home, Oklahoma

Az augusztus nemcsak mifelénk forró. Tracy Letts Tony- és Pulitzer díjas fekete komédiájának európai ?sbemutatója Eszenyi Enik? rendezésében ââ?¬Å¾fergeteges estétââ?¬Â ígér.

 

Az augusztus nemcsak mifelénk forró. Tracy Letts Tony- és Pulitzer díjas fekete komédiájának európai ?sbemutatója Eszenyi Enik? rendezésében „fergeteges estét” ígér. Valóban azt kapunk: az augusztusi h?ségben családi „fergeteg” keletkezik, hogy mindenkit besározzon az alkohol, a f? és a gyógyszerek által lezúdított igazság.

 

Az expozícióban csak néhány percre bemutatott egykori költ? apa elt?nése – mint kiderül, öngyilkossága – kapcsán összegy?lik a család. A kirepült lányok egyike hozza férjét, kamasz lányát, a másik jövend?belijét, és átjár a megözvegyül? anya n?vére is kis családjával. Így illik ezt. 

 

Csakhogy már a rövid expozícióban kiderül, hogy a szájrákos, gyógyszerfügg? anya képtelen alkoholista férjével két értelmes, érzelmes szót váltani. A három felvonásnyi id? pedig elég ahhoz, hogy mindenféle titok, sz?nyeg alá söpört probléma el?kerüljön, és hogy ki-ki a maga módján menekülve mentse, ami még menthet?, már ha van ilyen. 

 

A darab az els? generációs értelmiségi család szétesési lehet?ségeinek tárháza; megcsalás, függ?ségek, anyagiasság, pedofília, a nevelési stratégiák cs?dje, önámítás – és az örökl?d? kommunikációs képtelenség, az empátia, a kölcsönös ?szinteség különböz? fokú hiánya. 

 

Talán ezért is tapsol a közönség abban a jelenetben, amikor Reviczky Gábor Charlie Aiken szerepében kiosztja feleségét, akinek érzéketlen trágárságát Igó Éva lehengerl?n harsányul játssza. Bár mindenki oszt mindenkinek hideget-meleget, valahogy ez hangsúlyosan a helyén van. Úgy t?nik. Szerencsére, vagy pechjére el?bb említett férj már nem lesz fültanúja felesége titkának, amely még egy szállal b?víti az öngyilkosság motívumhálóját és kiindulópontja még egy tragédiának; miközben új megvilágításba helyezi a n? viselkedését. Így értékel?dik át folyamatosan az összes figura, értéktelenségük így lesz némileg tragikus értékek nélküli világukban. 

 

Amint azt a gyerekszerepl? által játszott Jean példáján látni, a feln?tt világ dekadenciája tovább örökl?dik. Kitörési, megszakítási lehet?ség nincs, aki menekülne, felmen?i titkos b?nei miatt kénytelen lemondani amúgy is csak görcsösen er?ltetett vágyairól, akár egy antik sorstragédiában. 

 

Eszenyi nagyvonalú rendezése, kiváló szereposztása még a rövidebb fellépéssel rendelkez? figurákat is pillanatok alatt forgatja ki civil maszkjaikból, miközben a helyszín és az id? nem játszik hangsúlyos szerepet. Csak itt-ott t?nik fel egy mobil vagy apple-computer, csak itt-ott emlegetik Floridát vagy Oklahomát. A családi „nagytakarításban” Pap Vera és Börcsök Enik?, anya és lánya adja végül egymásnak a láthatatlan „sepr?t”. Ha a n?k maguk ennyire kevéssé képesek otthont teremteni, csoda, ha a kellemes összeköt? zene sem tud „sweet home” hangulatot idézni? 

 

Szemmel láthatóan mindenki tesz-vesz, mindenkinek van célja, gondja-baja, tehát él, az augusztusi h?ség ellenére nem tikkad, nem csügged. A ház két szintjén azonban mégis a csehovi kilátástalanság, ibseni hazugsághalmaz kezdi bomlasztani a közösséget, ami alól csak a harmadik szinten lakó indián lány kivétel. ? a darab nyugvópontja, az „?slakos”, aki h? gyökereihez, önmagához és ezzel az egész amerikai társadalmat túlél? kontraszt – szép, valószer?tlen szimbólum. 

 

Nem lehet tehát kifogás: a Víg társulata Láng Annamáriával és Gyabronka Józseffel kiegészülve be tudja játszani a nagy teret, élettörténeteket mutatva meg. De hogy mit kezd ezzel a néz?, akinek a háza táján természetesen nincsenek hasonló történetek… Maximum a szomszédnál, s?t, talán ez leginkább az amerikai álom cs?dje, jó díszletek között, parádésan eljátszva. N?i szemszögb?l. 

 

Olyan ez, mint a felhívás, miszerint: ”… el?adásunkban a szerz? er?s kifejezéseket használ. Színm?vészeink természetesen nikotinmentes cigarettát szívnak”. Szóval mi rendesek, egészségesek vagyunk, és ez azért „természetesen” nem a mi valóságunk. Reméljük, soha nem is jutunk el idáig, ugye?

Tracy Letts: Augusztus Oklahomában- Fekete komédia feln?tteknek, három felvonásban
Fordította: Deres Péter és Maros András
R: Eszenyi Enik?
SZ: Vallai Péter, Pap Vera, Börcsök Enik?, Gyabronka József, Braghini Rozina/Döbrösi Laura, Láng Annamária, Hegyi Barbara, Igó Éva, Reviczky Gábor, Fesztbaum Béla, Bodor Böbe, Epres Attila, Heged?s D. Géza
Bemutató: 2009 március 07, 19:00; 190 perc három szünettel
További id?pontok: 2009 március 18., 26., április 4., 8., 14., 17., 20., 21., 30., 19:00

 

Forrás: kulturpart.hu

 

Legutóbbi módosítás: 2019.09.11. @ 06:32 :: H.Pulai Éva
Szerző H.Pulai Éva 1146 Írás
A H. a nevem előtt, csak egy megkülönböztető jel, hogy ne keveredjenek össze a hírösszeállítások a firkáimmal. *Pulai Éva